Ulewne deszcze na południe od Rzeszowa były przyczyną zamknięcia dla podróżnych przystanku osobowego Jasło Fabryczne. Przewozy Regionalne Oddział Podkarpacki poinformowały o wprowadzeniu komunikacji zastępczej dowożącej podróżnych w pobliże obiektu. Linia nr 106 Rzeszów Główny – Jasło jest przejezdna.
Podmyty peron i dojście
Ministerstwo Infrastruktury oraz spółka Przewozy Regionalne poinformowały o wyłączeniu z eksploatacji przystanku osobowego Jasło Fabryczne. Jak wynika z komunikatu Polregio, z powodu ulewy obiekt został uszkodzony i ze względów bezpieczeństwa czasowo zamknięty. Przewoźnik wprowadził Autobusową Komunikację Zastępczą (AKZ) na odcinku Szebnie – Jasło. Pojazd realizujący usługę w imieniu przewoźnika kolejowego zatrzymuje się na przystanku PKS Warzyce.
Informację tę potwierdziła „Rynkowi Kolejowemu” przedstawicielka zarządcy obiektu. – Intensywne opady deszczu spowodowały duży napływ wody w sąsiedztwie peronu przystanku Jasło Fabryczne (w rowie odwadniającym). Woda nie miała możliwości odpływu ze względu na wysoki stan Wisłoki. Warunki pogodowe spowodowały podmycie nasypu z peronem oraz dojścia do peronu. Dlatego, ze względów bezpieczeństwa, podjęto decyzję o wyłączeniu przystanku z eksploatacji. W związku z wyłączeniem przystanku z obsługi podróżnych, od 24 maja wprowadzono zastępczą komunikację autobusową na odcinku Szebnie – Jasło – wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP PLK. – Po dokładnych oględzinach, komisja ustaliła wykonanie niezbędnych napraw w terminie do 6 czerwca br. – dodaje.
Co istotne, mimo podmycia nasypu peronu, linia nr 106 jest przejezdna.
Nowy przystanek
Przystanek Jasło Fabryczny został udostępniony podróżnym w czerwcu ubiegłego roku. Jest on położony w km 65,120 linii nr 106 w północno-wschodniej części miasta powiatowego. Został wybudowany w ramach projektu "Rewitalizacja linii kolejowej 106 Rzeszów Główny – Jasło, na odcinku Boguchwała – Czudec", realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014–2020. Zgodnie z rozkładem jazdy w dni robocze przystanek powinien być obsługiwany przez 7 par pociągów regionalnych.
Uszkodzenia także na innych przystankach
Intensywne opady deszczu i skutki z nimi związane były przyczyną konieczności wykonania pilnych napraw również na innych przystankach linii nr 106. – W Markuszowej doszło do obsunięcia korytek odwodnieniowych i uszkodzeń skarpy, peronu oraz parkingu ze stojakami na rowery. Na przystanku Wisłoczanka trzeba wyregulować koryto odwodnieniowe, a w Babicy Koloni – uzupełnić i wyprofilować skarpę – wyjaśnia Dorota Szalacha. – PKP Polskie Linie Kolejowe na bieżąco monitorują sytuację na obiektach – zaznacza.
Jak podkreśla udzielająca informacji „Rynkowi Kolejowemu”, mimo obfitych opadów, linie kolejowy były przejezdne. W południowo-wschodniej części kraju służby techniczne kilkadziesiąt razy usuwały skutki ulew. Prowadzono również jazdy patrolowe (800 km na terenie województw małopolskiego, podkarpackiego i śląskiego), stale monitorowano szlaki i obiekty kolejowe.