Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego ogłosił przetarg na regionalne przewozy kolejowe w latach 2026-2030. Przewoźnicy mogą składać oferty do 17 lutego. Jedynym kryterium jest jak najniższa stawka rekompensaty.
Usługi przewozowe podzielono na dwa zadania: przewozy na liniach
Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (z Rzeszowa do Dębicy, Kolbuszowej, Przeworska, Strzyżowa i
na lotnisko Jasionka) oraz Podkarpackiej Kolei Regionalnej (pozostałe trasy w województwie). Obecnie linie tworzące obydwie obsługuje Polregio. Osobnym zadaniem będzie także zarządzanie systemem utrzymania taboru i wykonywanie jego napraw (województwo udostępni zwycięzcy przetargu własny tabor oraz otwarte w grudniu 2023 r.
zaplecze techniczne PKA).
Więcej szczegółów zamówienia (w tym np. planowany rozkład jazdy na rok 2026) znajduje się
w załącznikach do Specyfikacji Warunków Zamówienia. Warto zauważyć, że w tabeli dla PKR ujęto – między innymi – trasę z Przemyśla do ukraińskich Niżankowic (linia 102), na której jak dotąd do wznowienia przewozów nie doszło
z powodu rosyjskiej napaści na Ukrainę oraz
braku otwarcia przejścia granicznego. W projekcie rozkładu jazdy przewidziano trzy pary codziennych pociągów: pierwszy miałby odjeżdżać z Przemyśla o 6:30, a ostatni – wracać na tę stację o 17:20 (czas przejazdu ma wynosić 20 minut).
Organizowanie otwartych przetargów na przewozy użyteczności publicznej to obowiązek nałożony na samorządy wojewódzkie przez przepisy unijnego IV Pakietu Kolejowego. Jak zwykle w przypadku takich kontraktów, do zadań wykonawcy będzie należało składanie uzgodnionych z UMWP wniosków do PKP PLK o przydzielenie tras pociągów, informowanie o rozkładzie jazdy, taryfie oraz o warunkach i zasadach przewozu oraz dystrybucja biletów.
Przewidywana wielkość pracy eksploatacyjnej (zamawiający dopuszcza wahania o 10% w górę lub w dół) na liniach PKA to 6 235 965,14 pociągokilometrów. Na każdy rok przypada po 1 246 883,36 pockm – z wyjątkiem 2028 r., w którym wartość ta ma być nieco wyższa (1 248 431,72 pockm). W przypadku przewozów regionalnych (PKR) ilość pracy przewozowej w poszczególnych latach będzie nieco bardziej zróżnicowana: po 3 343 932,55 pockm w latach 2026 i 2027, 3 676 483,30 pockm w 2028 r. i po 3 648 999,45 pockm w latach 2029 i 2030. Łączna wartość w całym pięcioleciu ma wynosić 17 662 347,30 pockm.
– Ilość łącznej pracy eksploatacyjnej w okresie objętym zamówieniem (…) jest ilością szacunkową – przyjętą w celu określenia całkowitej wartości rekompensaty Zamawiającego, porównania ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej – zastrzega UMWP. Właśnie cena jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia – zwycięży więc ten oferent, który zaproponuje najniższą stawkę rekompensaty za pociągokilometr pobieraną z budżetu województwa. Oferta musi być zabezpieczona wadium w wysokości 27 mln zł.
Zamawiający postanowił zabezpieczyć się przed firmami pozbawionymi doświadczenia, które dopiero na podkarpackich torach uczyłyby się prowadzenia przewozów. Warunkiem dopuszczenia do postępowania jest wykazanie należytego wykonania w ciągu ostatnich 3 lat publicznych kolejowych usług przewozowych w wysokości co najmniej 3 mln pockm rocznie. Minimalna liczba maszynistów i pracowników drużyn konduktorskich to po 150 osób. Maszyniści muszą mieć co najmniej trzyletnie doświadczenie i wykonać w ostatnich 3 latach nie mniej niż 15 tysięcy pockm średniorocznie jako prowadzący elektryczne pojazdy trakcyjne przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego. Wobec niedoboru maszynistów na rynku przewidziano możliwość zatrudniania w tej roli cudzoziemców, ale pod warunkiem biegłej znajomości języka polskiego (co najmniej na poziomie B1).