Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Podkarpackie: Problem z ubezpieczeniem kursów do ukraińskich Niżankowic [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
27-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Podkarpackie: Problem z ubezpieczeniem kursów do ukraińskich Niżankowic [aktualizacja]
fot. Krzysztof Próchnicki/PKP PLKStacja Hermanowice, linia kolejowa nr 102
Minął już ponad rok od zakończenia remontu krótkiej linii nr 102 na Podkarpaciu. Na razie ruch pociągów z Przemyśla w kierunku Niżankowic na Ukrainie nie został jednak wznowiony. Pojawiają się za to kolejne problemy stojące na przeszkodzie do organizacji połączeń transgranicznych.

Linia kolejowa nr 102 wybiega z Przemyśla i prowadzi do przygranicznych Malhowic, skąd tor biegnie dalej na terytorium Ukrainy. Krótko po rosyjskiej inwazji, w lutym 2022 r., zarządcy infrastruktury z Polski i Ukrainy podjęli się remontu nieużywanego od dziesięcioleci szlaku, który miał zapewnić alternatywną względem czynnych przejść możliwość przewozu pasażerów i towarów pomiędzy krajami. PKP PLK zakończyły prace we wrześniu zeszłego roku, ale pomimo finalizacji robót także na terenie sąsiada do dziś nie uruchomiono tam połączeń.

Nie tylko przejście graniczne

Na trasie odtworzone zostały dawne przystanki pasażerskie, na których zatrzymywałyby się pociągi regionalne. Ich organizatorem byłby marszałek województwa podkarpackiego, ale ten wciąż nie podał choćby orientacyjnej daty możliwego uruchomienia kursów. Cały czas zapewnia on o swojej woli dotowania połączenia, wskazując jednocześnie na przeszkody formalne i organizacyjne. – Termin rozpoczęcia obsługi jest zależny od uzyskania odpowiedniej infrastruktury technicznej do odprawy pasażerów na granicy z UZ [Ukrzaliznycia, Koleje Ukraińskie] – mówi Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Wciąż brakować ma bowiem dróg dojazdu i dojścia do peronu granicznego w Malhowicach. Jak informowaliśmy latem, prace w tym zakresie zlecił już polski zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe. Na tym przeszkody się jednak nie kończą. – Trwają też uzgodnienia formalno-prawne w zakresie dopuszczenia taboru polskiego przewoźnika do ruchu po torach UZ – opisuje nasz rozmówca. Spalinowe pojazdy miałyby wjeżdżać na stację Niżankowice, pokonywałyby zatem kilkusetmetrowy odcinek o europejskim rozstawie 1435 mm.

Polregio: Kwestia ubezpieczenia po stronie regionu

Przedstawiciel UMWP informuje także o niewskazywanym wcześniej problemie z uruchomieniem regularnych połączeń. – Znaczną przeszkodą jest brak firmy ubezpieczeniowej, która chciałaby objąć ubezpieczeniem działalność przewozową polskiego przewoźnika na terenie UZ z powodu trwających działań wojennych – usłyszeliśmy. Tomasz Leyko konkluduje, że w związku z tym aktualnie nie można wskazać daty inauguracji połączenia. Raczej nie stanie się to zatem wraz z wejściem nowego rocznego rozkładu jazdy w połowie grudnia tego roku.

Przewoźnikiem świadczącym swoje usługi na rzecz województwa podkarpackiego jest Polregio. Spółka wskazuje jednak, że problem z pozyskaniem ubezpieczyciela leży po stronie samorządu. – To on jest organizatorem transportu. Do samorządu należą też w znacznej większości pojazdy – tłumaczy Zespół Prasowy Polregio. Spółka zaznacza, że nie podejmuje decyzji o uruchamianiu ani o likwidacji połączeń, nie ma więc wpływu na termin otwarcia nowej trasy na Ukrainę.

Aktualizacja: Wszystkie prace po stronie PLK są zakończone

Jak poinformował nas zarządca infrastruktury kolejowej, zakończyły się już wszystkie leżące po jego stronie roboty związane z umożliwieniem przywrócenia ruchu pasażerskiego po linii kolejowej nr 102 pomiędzy Przemyślem Głównym a granicą państwa. – Chodzi m.in. o odbudowę torów szlakowych, przygotowanie infrastruktury pasażerskiej oraz budowe nowego peronu i przejazdów kolejowo-drogowych w sąsiedztwie granicy – wylicza Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Natomiast budowa dróg dojazdowych i dojść do peronu w Malhowicach nie leży w gestii PLK.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą

Prawo i polityka

Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą

Łukasz Malinowski 18 grudnia 2023

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Infrastruktura

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Kasper Fiszer 01 grudnia 2023

Wybuch w tunelu kolejowym Rosja – Chiny?

Infrastruktura

Wybuch w tunelu kolejowym Rosja – Chiny?

Michał Szymajda 30 listopada 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą

Prawo i polityka

Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą

Łukasz Malinowski 18 grudnia 2023

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Infrastruktura

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Kasper Fiszer 01 grudnia 2023

Wybuch w tunelu kolejowym Rosja – Chiny?

Infrastruktura

Wybuch w tunelu kolejowym Rosja – Chiny?

Michał Szymajda 30 listopada 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5