W ostatnich miesiącach PKP PLK remontowały torowisko na linii nr 108 w rejonie Biecza w południowej Małopolsce, a także w okolicach Zagórza na linii 107. Roboty mają zapewnić sprawniejszy dojazd pociągiem na południowe Podkarpacie. Jak zapowiada zarządca infrastruktury, inwestycje będą kontynuowane jesienią. Wymusi to ponowną zmianę trasy pociągów TLK.
Jak poinformowało niedawno PKP Intercity,
po zakończeniu sezonu letniego pociągi spółki relacji Kraków Główny – Zagórz ponownie pojadą przez Rzeszów, a nie swoją podstawową trasą przez Gorlice-Zagórzany. Taka sytuacja miała już miejsce wiosną, a w zamian za kursy omijające kilka miejscowości pomiędzy Jasłem a Tarnowem uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza. Zmiany mają wynikać z prac torowych, co potwierdza zarządca infrastruktury.
Mają zniknąć punktowe ograniczenia prędkości – W bieżącym roku zaplanowaliśmy prace na odcinku Biecz – Skołyszyn – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. To fragment linii nr 108 Stróże – Krościenko pomiędzy węzłami Stróże i Jasło, co wymusza wstrzymanie ruchu na całym tym odcinku. Zadanie obejmuje naprawę toru, dwóch mostów, sześciu przepustów i czterech przejazdów kolejowo-drogowych. Odcinek objęty inwestycją ma ok. 7,5 km długości, a jego remont pochłonie ok. 9 mln zł środków własnych PKP PLK.
– Wymiana elementów toru oraz zabezpieczenie kontrukcji obiektów wyeliminuje ograniczenia prędkości – zapowiada nasza rozmówczyni, dodając, że celem inwestycji jest też zapewnienie sprawnego przejazdu pociągów. Zmiany na przejazdach – wszystkie zlokalizowane są na terenie gminy Skołyszyn – mają zaś podnieść poziom bezpieczeństwa na kolei i na drogach. Roboty zaplanowane zostały w dwóch etapach. Pierwszy z nich prowadzony był od 18 maja do 20 czerwca. Realizacja drugiego ma zaś rozpocząć się 27 września i potrwa według aktualnych założeń do 14 listopada. – Podobnie jak w pierwszej fazie, tak i w kolejnej będą zmiany w komunikacji – stwierdza przedstawicielka PKP PLK, zapewniając, że spółka przedstawi wszystkie niezbędne informacje m.in. na plakatach stacyjnych i w internecie. Najważniejszą z korekt będzie wspomniana już zmiana trasy przejazdu kursów kategorii TLK spółki PKP Intercity realizowanych we współpracy z SKPL Cargo.
Prace na liniach do Uherzec i ŁupkowaRównolegle PLK prowadzą również warte 11 mln zł prace w Zagórzu. Remontowany jest tam most nad Sanem, co ma zapewnić utrzymanie rozkładowej jazdy pociągów. Również i w tym przypadku roboty podzielone zostały na etapy. – Wymieniono już tory na dojazdach do mostu oraz przebudowano i wzmocniono podpory obiektu – relacjonują służby prasowe spółki. Inwestycja ma ponownie ruszyć jesienią i potrwa do końca roku.
Niedawno zakończyły się zaś prace na odcinku linii nr 108 Nowy Zagórz – Uherce i na łącznicy nr 617 w Zagórzu. Roboty były związane z przywróceniem sezonowego ruchu pasażerskiego (w soboty i niedziele do Uherzec wjeżdżają wybrane TLK). – M.in. wymieniliśmy ponad 4 tys. podkładów – mówi Dorota Szalacha. Dodaje, że poprawiono też widoczność na przejazdach kolejowo-drogowych.