– Ze wstępnych analiz wynika, że najkorzystniejszy dla naszego województwa będzie podział Przewozów Regionalnych po ich uprzednim oddłużeniu – ocenia w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Daniel Kozik z Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podkarpackiego.
W najbliższych miesiącach rozstrzygnie się przyszłość PR. Jak poinformował niedawno wiceszef MIR Zbigniew Klepacki, spółka pójdzie albo drogą „renacjonalizacji”, czyli przejęcia PR ponownie przez Skarb Państwa, czego domagają się m.in. związkowcy (jak również część polityków opozycyjnych), albo drogą „regionalizacji”, czyli dalszego usamodzielniania oddziałów wojewódzkich, aż do podziału PR na mniejsze podmioty. Do tego modelu wprost skłania się wiceminister Klepacki, jak również popiera go część marszałków (zwłaszcza zarządzających dużymi województwami, generującymi potencjał dla istnienia spółek makroregionalnych). W tej sprawie nie ma jednak zgody pomiędzy marszałkami: włodarze niektórych mniejszych województw (np. lubelskiego i lubuskiego) stwierdzają wprost, że podział PR byłby dla nich niekorzystny.
Władze woj. podkarpackiego należą do grona zwolenników podziału Przewozów Regionalnych. Informuje o tym „Rynek Kolejowy” Daniel Kozik z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podkarpackiego, zastrzegając jednak jednocześnie, że opinię dotyczącą formy regionalizacji powinno wyrazić każde województwo.
– Podzielamy stanowisko pana ministra Klepackiego, że właściwym rozwiązaniem może być regionalizacja spółki Przewozy Regionalne, po wcześniejszym jej oddłużeniu przez Skarb Państwa. Ze wstępnych analiz wynika, że najkorzystniejszym rozwiązaniem dla naszego województwa będzie właśnie podział spółki PR oraz utworzenie podmiotu regionalnego na bazie przewoźnika realizującego dotychczas kolejowe przewozy pasażerskie na terenie Podkarpacia. Spowoduje to optymalizację kosztów świadczenia usługi użyteczności publicznej w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich, a także umożliwi marszałkowi województwa właściwe i skuteczne wykonywanie zadań wynikających z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie planowania, organizowania i zarządzania publicznym transportem zbiorowym, w tym uruchomienie: kolejowych przewozów aglomeracyjnych na terenie województwa podkarpackiego – wylicza Daniel Kozik.
Władze woj. podkarpackiego stoją też na stanowisku, że decyzja o zaangażowaniu Agencji Rozwoju Przemysłu w proces restrukturyzacji PR może być korzystnym rozwiązaniem. – Ze względu na złożony charakter przedsięwzięcia, istnieje potrzeba opracowania dokumentu, który kompleksowo obejmie problem, począwszy od analizy przyczyn złej kondycji finansowej spółki, poprzez określenie warunków jej oddłużenia przez Skarb Państwa, a także wskaże kierunki działania, nakreśli zasady funkcjonowania i finansowania zrestrukturyzowanego podmiotu – dodaje Kozik.