Zarządca infrastruktury wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitorindu wizyjnego na stacjach i przystankach wchodzących w skład Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Złożyło ją konsorcjum MAXTO i MAXTO Technology. Jednocześnie PKP PLK ogłasza kolejne postępowania na realizację elementów PKA.
Jedynym kryterium rozstrzygnięcia przetargu była cena. Zwycięska oferta kosztuje brutto 23 358 513,03 zł. Ponieważ jest to kwota niższa od kosztorysu inwestorskiego – a wszystkich ofert było tylko cztery – PKP PLK zrezygnowały z przeprowadzenia aukcji elektronicznej. O kontrakt ubiegała się także nowosądecka Wadoma (28 662 054,09 zł – nie podlegała ocenie), Fonon (35 670 000,62 zł) i konsorcjum Aldesa Construcciones Polska – Aeronaval – Aldesa Construcciones (58 758 165,82 – cena powyżej kosztorysu).
Ponad 20 stacji i przystanków z nowym SDIP
Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie, dostawa i instalacja elementów systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną. Miejscem wykonania prac będą stacje i przystanki na trasach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. W przypadku linii 71 Ocice – Rzeszów Główny będą to: Kolbuszowa, Kolbuszowa Górna, Widełka, Budy Głogowskie, Głogów Małopolski, Głogów Małopolski Niwa, Rogoźnica koło Rzeszowa, Zaczernie, Rzeszów Miłocin, Rzeszów Północny i Rzeszów Staromieście.
Drugą z tras będzie linia 91 – elementy systemu pojawią się tu w Sędziszowie Małopolskim Wschodnim,
Rzeszowie Dworzysku, Rzeszowie Baranówce i
Rzeszowie Wschodnim. Nowe urządzenia zostaną też zamontowane na linii 106 (Rzeszów Galeria/Rzeszów Centrum, Rzeszów Staroniwa, Rzeszów Politechnika, Rzeszów Osiedle, Rzeszów Zwięczyca, Boguchwała Dolna, Boguchwała, Lutoryż, Wisłoczanka, Babica, Babica Kolonia, Czudec, Zaborów Błonia, Zaborów/Glinik Charzewski, Żarnowa, Strzyżów nad Wisłokiem) i 626 na lotnisko w Jasionce (Rzeszów Park Technologiczny/Rudna Mała).
Tymczasem PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i zabudowę urządzeń sterowania ruchem na liniach PKA na obszarze LCS Rzeszów. Wykonawca będzie musiał powiązać ze sobą części systemu dostarczone przez różnych producentów: urządzenia srk na stacji Rzeszów Staroniwa wyprodukował Kombud, a te na stacji Rzeszów Główny i na pozostałym terenie LCS Rzeszów (między stacjami: Dębica, Ropczyce, Sędziszów Małopolski oraz Trzciana) – Thales. Oferty można składać do 15 marca. Również tu jedynym kryterium ich oceny będzie cena brutto.
Nowe przystanki, nowa linia, nowy tabor i... bilet
Podmiejska (zwana też Podkarpacką) Kolej Aglomeracyjna to przedsięwzięcie infrastrukturalno-taborowe, mające poprawić jakość i częstotliwość lokalnych przewozów kolejowych na czterech liniach wyjazdowych z Rzeszowa: do Dębicy, Przeworska, Strzyżowa i
Kolbuszowej (na
zelektryfikowanej niedawno – między innymi właśnie z myślą o PKM –
linii 71). Przewozy – przy użyciu specjalnie kupionych
zespołów elektrycznych i
spalinowych – realizuje Polregio. Trwa budowa przeznaczonej dla pojazdów
hali utrzymaniowej.
PKA jest dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Jej częścią jest też budowa wspomnianej
linii 626 do Międzynarodowego Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka. Całości dopełnia budowa dodatkowych przystanków, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów przesiadkowych przy peronach, a także wprowadzenie zintegrowanego biletu Polregio i ZTM Rzeszów. Niestety, ubiegły rok przyniósł pasażerom PKA uciążliwą dla nich
autobusową komunikację zastępczą.