Zarówno w Kontrakcie Terytorialnym dla województwa podkarpackiego, jak i w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r., ujawniono inwestycje w infrastrukturę kolejową. Znaczna ich część znalazła się jednak na listach rezerwowych. Jakie są realne szanse na ich realizacje?
W kończącej się unijnej perspektywie finansowej na lata 2007-2013, samorząd zdecydował się na wsparcie robót torowych w ramach 3 projektów o łącznej wartości ok. 277 mln zł. Było ono zdecydowanie najwyższe z trzech województw Polski Wschodniej, które w ramach regionalnych programów operacyjnych udzieliły wsparcia zarządcy narodowej sieci linii kolejowych.
Samorząd województwa podkarpackiego planuje kontynuować poprawę stanu technicznego kolejnych linii kolejowych. W projekcie Krajowego Programu Kolejowego na liście podstawowej przedsięwzięć z dofinansowaniem w ramach RPO Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 znalazły się 4 inwestycje o łącznej wartości 400 mln zł. Co ciekawe, na liście rezerwową wpisano 5 projektów, których łączna wartość jest o połowę wyższa. Są to:
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - granica województwa,
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 618 Jasło Towarowa – Sobniów,
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz - Łupków,
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 79 Padew - Wola Baranowska w ramach prac przy rozbudowie terminala LHS w Woli Baranowskiej,
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 101 Munina - Hrebenne na odcinku Munina - granica państwa.
Lista zadań wykazanych w Krajowym Programie Kolejowym uległa zmianom względem podpisanego przez Zbigniewa Rynasiewicza, wiceministra infrastruktury i rozwoju, oraz marszałka województwa podkarpackiego Władysława Ortyla i wicemarszałka Wojciecha Buczaka, Kontraktu Terytorialnego. Przykładowo budowa łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie z przedsięwzięcia warunkowego, którego realizacja jest niepewna, „awansowała” na listę podstawową KPK. Na liście rezerwowej programu znalazła się ostatnie z wymienionych wyżej zadań, którego w kontrakcie nie było.
Pierwszeństwo dla zadań z kontraktu
Wielość zadań na liście rezerwowej (czy przedsięwzięć warunkowych) nasuwa pytania, jakie są szanse na ich realizacje, oraz które z zadań będą realizowane w pierwszej kolejności. Z informacji uzyskanej od Lesława Kornaka, Dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, wynika, że w pierwszej kolejności będą wykonywane będą inwestycje z listy podstawowej kontraktu terytorialnego. Przypomnijmy, są to rewitalizacje: odcinka linii kolejowej nr 25 Padew – Mielec – Dębica, linii kolejowej nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec oraz linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Pozostałe zadania będą realizowane w przypadku dysponowania środkami finansowymi, np. w wyniku oszczędności poprzetargowych. Na kolejność realizacji poszczególnych inwestycji będą miały wpływ wyniki analiz ekonomicznych i finansowych zawarte w dokumentacji przedprojektowej, które zostaną wykonane w latach 2015 i 2016.
Jak informowaliśmy na naszym portalu, obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi postępowanie w celu wyłonienia wykonawcy studiów wykonalności dla trzech projektów z listy podstawowej RPO WP, czyli dla rewitalizacji fragmentu linii 25, linii 108 oraz budowy nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.