Rozpoczęły się długo oczekiwane prace torowe na podkarpackim odcinku linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica. Po rewitalizacji trasy ponownie zaczną go obsługiwać pociągi pasażerskie – regionalne i dalekobieżne.
Od 10 lat liczący ok. 60 tys. mieszkańców Mielec – jedno z większych miast powiatowych Polski Wschodniej i województwa podkarpackiego – jest pozbawiony dostępu do pociągów pasażerskich. Zaprzestano obsługi trasy z powodu złego stanu technicznego odcinka Ocice – Mielec – Dębica. Stało się tak, mimo że wcześniej linia była wykorzystywana przez pociągi osobowe, pospieszne oraz towarowe.
Jak informowaliśmy na portalu „Rynku Kolejowego”, rozpoczęła się rewitalizacja zdegradowanego odcinka linii kolejowej nr 25 Mielec – Dębica. Po wyremontowanej nawierzchni pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, towarowe do 70 km/h, zmodernizowane zostaną stacje i przystanki oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Z informacji prasowej PKP PLK wynika, że wartość projektu wyniesienie 246,4 mln zł. Jest ona znacznie wyższa od kwot podanych wcześniej, np. w Krajowym Programie Kolejowym (w 2016 r. – 102,2 mln, po aktualizacji w 2019 r. – 200,3 mln zł). Jak wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Zdzisław Kozak, Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Drogowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, wyższa wartość przedsięwzięcia wynika ze wzrostu cen materiałów i usług na rynku wykonawstwa.
Wrócą pociągi pasażerskie
Ważnym efektem realizacji inwestycji będzie przywrócenie ruchu pasażerskiego między Tarnobrzegiem a Dębicą. Obecnie nie ma w rozkładzie bezpośrednich połączeń między wymienionymi miastami – generalnie możliwy jest przejazd transportem kolejowym drogą okrężną przez Rzeszów i Kolbuszową, jednak ze względu na prowadzone roboty torowe i zamknięcie jednego ze szlaków linii nr 71 na części trasy trzeba korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej.
Po zakończeniu robót planowane jest przywrócenie połączeń pasażerskich na tej trasie. Krajowy Plan Transportowy w scenariuszu podstawowym zakłada kursowanie dwóch par codziennych pociągów międzywojewódzkich. Będą one miały postój handlowy w Mielcu. Zakłada się również uruchomienie połączeń regionalnych. W dokumentacji przedprojektowej inwestycji założono, że marszałek województwa podkarpackiego zamówi 6 par pociągów regionalnych na dobę na odcinku Dębica – Mielec oraz 4 pary pociągów regionalnych na dobę między Mielcem a Tarnobrzegiem. W odpowiedzi dla „Rynku Kolejowego” Zdzisław Kozak stwierdził, że powyższe założenie może stanowić to punkt wyjściowy do opracowania faktycznej oferty przewozowej.
Potrzebne nakłady na infrastrukturę „okołokolejową”
Przypomnijmy, że na terenie regionu podkarpackiego z powodzeniem funkcjonuje Wojewódzki Fundusz Kolejowy. Celem jego powołania było wzajemne wsparcie jednostek samorządu terytorialnego różnych szczebli przy realizacji niewielkich inwestycji „okołokolejowych” – budowy i remontów parkingów, dróg, oświetlenia itp. Położonych w rejonie przystanków i stacji kolejowych. Więcej o realizowanych w ubiegłym roku zadaniach można przeczytać
tutaj.
Obecna edycja projektu dobiega końca, a dotychczas przedsięwzięcie nie było realizowane przy podkarpackim odcinku linii nr 25. Jednak udzielający informacji dostrzega potrzebę wykonania prac przy przystankach i stacjach kolejowych przez samorządy lokalne. – Linia nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica była przez wiele lat nieużytkowana dla potrzeb ruchu pasażerskiego. Aktualnie rozpoczęły się prace rewitalizacyjne, w ramach których nastąpi przebudowa punktów obsługi pasażerów w zasięgu działania PKP PLK. Zdajemy sobie sprawę, że przy braku kursowania pociągów uległy degradacji drogi dojścia, chodniki i nad tym trzeba się pochylić z poziomu lokalnych władz samorządowych aby dla swoich mieszkańców poprawić warunki korzystania z transportu kolejowego. Właśnie temu służy projekt Wojewódzkiego FK – informuje Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Drogowego UMWP.