Od 1 marca 2015 r. Przewozy Regionalne wprowadziły Taryfę Podkarpacką, dzięki której znacząco spadły ceny biletów na terenie całego województwa. Jak ustalił „Rynek Kolejowy”, jej wprowadzenie przyczyniło się do zwiększenia liczby podróżnych korzystających z pociągów regionalnych. Obniżona „taryfa marszałkowska” będzie obowiązywała co najmniej do końca tego roku.
Wiosną ubiegłego roku na wniosek samorządu wojewódzkiego Przewozy Regionalne wprowadziły Taryfę Podkarpacką. Było to jedno z działań, które miało przyczynić się zwiększenia zainteresowania połączeniami regionalnymi na terenie regionu. Dzięki niemu nastąpiła znacząca, dochodząca do 68%, obniżka cen biletów względem wcześniej obowiązującej taryfy podstawowej. Największe zmiany dotyczyły krótkich tras. W ramach taryfy wojewódzkiej wydawane są bilety jednorazowe i miesięczne, honorowane są ulgi ustawowe. Obok niej obowiązują również promocje przewoźnika. Przykładowo „Połączenie w Dobrej Cenie” obowiązuje na 15 odcinkach. Dzięki tej ofercie uległy zmniejszeniu ceny (także względem Taryfy Podkarpackiej) za przejazd na podstawie biletów jednorazowych (dotyczy 12 odcinków) i miesięcznych (6 odcinków). Co istotne, PwDC obejmuje także 3 odcinki do stacji położonej w województwie lubelskim.
Taryfa Podkarpacka także w 2016 r.
Taryfa Podkarpacka będzie obowiązywała również w 2016 r. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Zbigniew Kozak, pełniący obowiązki Zastępcy Dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, w postępowaniu mającym na celu dokonanie wyboru operatora na świadczenie usług użyteczności publicznej w kolejowych przewozach pasażerskich, jednym z wymogów było utrzymanie promocji.
– W umowie zastrzegliśmy, że ceny biletów we wszystkich relacjach obejmujących stacje pośrednie i końcowe nie będą wyższe od średniej ceny biletów w transporcie drogowym w danej relacji, tj. 20 gr/km dla biletów jednorazowych oraz 5,30 zł/km dla biletów okresowych (miesięcznych) – wyjaśnia Kozak. – Wybrany w postępowaniu przetargowym operator zagwarantował stawki za 1 km dla średniej odległości przewozu w wysokości 18gr/km dla biletów jednorazowych przy średniej odległości przewozu 42 km, oraz 5,30 zł/km dla biletów okresowych przy średniej odległości przewozu 32 km – dodaje udzielający informacji.
W stosunku do ubiegłego roku, obecnie obowiązują Taryfa Podkarpacka uległa niewielkiej zmianie na niekorzyść podróżnym. Ceny biletów nieznacznie wzrosły, jednak nadal są niższe niż te zapisane w taryfie podstawowej. Powodem podwyżki była konieczność zapewnienia odpowiednich przychodów przewoźnikowi kolejowemu.
– Powodem decyzji Województwa o korekcie cen była konieczność pokrycia straty przychodowej operatora, która nie została pokryta przychodami ze sprzedaży biletów – wyjaśnia Kozak. – Liczba przewiezionych pasażerów po wprowadzeniu Taryfy Podkarpackiej znacząco wzrosła, jednak nie osiągnęła ona zakładanego poziomu w przychodach – dodaje.
W ocenie Dyrektora, głównym powodem nieosiągnięcia zakładanych przychodów przez przewoźnika były przedłużające się prace torowe odcinku linii nr 91 Kraków – Przemyśl.
Ruch regionalny w województwie podkarpackim
Obecnie na terenie województwa podkarpackiego regionalny ruch pasażerski prowadzony jest na większości linii kolejowych. W rozkładzie jazdy 2015/2016 w ogóle nie uwzględniono połączeń jedynie na odcinkach: Ocice – Mielec – Dębica, Jasło – Gorlice i Zagórz – Krościenko. Sezonowo pociągi regionalne pojadą między Horyńcem Zdrój a Hrebennem oraz między Komańczą a Nowym Łupkowem. Jednak na odcinkach o całorocznym ruchu pasażerskim zwykle kursuje tylko kilka par pociągów na dobę. Intensywniejszy ruch prowadzony jest na ciągu komunikacyjnym Dębica – Rzeszów – Przemyśl oraz między Boguchwałą a stolicą regionu.