Województwo podkarpackie odpowiedziało na interwencję wiceministra Piotra Malepszaka w sprawie uruchomienia pociągów na wyremontowanej linii nr 102 do Niżankowic. Jak deklaruje, wkrótce rozpocznie przetarg na obsługę przewozów... o ile w końcu zostanie uruchomione przejście po obu stronach granicy.
Wyremontowana linia kolejowa nr 102 biegnąca z Przemyśla na Ukrainę wciąż pozostaje niewykorzystana.
Interwencję w tej sprawie podjął wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. W jego opinii nie ma powodów, by rezygnować z uruchamiania tam
zapowiadanych przez województwo podkarpackie połączeń transgranicznych.
Podkarpackie odpowiada MinisterstwuW przesłanej do wiadomości "Rynku Kolejowego" odpowiedzi kierowanej do wiceministra Malepszaka Urząd Marszałkowski twierdzi, że na naszym portalu artykułu ukazały się błędne informacje w tej sprawie. Województwo podkreśla w piśmie, że sSamorząd Województwa Podkarpackiego nie zmienił swoich planów uruchomienia trzech par pociągów transgranicznych linią 102 z Przemyśla w kierunku Ukrainy, do zadeklarowania uruchomienia trzech par pociągów na linii 102 Województwa zostało zobowiązane przez ówczesne władze resortowe, jako konieczne do spełnienia warunków, aby wyremontować linię 102, zwłaszcza że znaczenie tej linii przy zaistniałym konflikcie na Ukrainie jest szczególne, a Urząd Marszałkowski Woj. Podkarpackiego deklarował i nadal podtrzymuje to zobowiązanie, czego dowodem były zabezpieczone środki finansowe na ten cel.
Samorząd stwierdza, że niezrealizowanie obietnicy wynikało z:
1. z braku uregulowania statusu - a raczej całkowity brak kolejowego przejścia granicznego pomiędzy stacjami Malhowice – Niżankowice,
2. z braku Noty Dyplomatycznej wskazującej na zawarcie porozumienia i warunków komunikacji kolejowej przez granicę w Malhowicach,
3. przedstawione warunki uruchomienia pociągów przez polskiego przewoźnika od granicy Malhowice – Niżankowice w głąb Ukrainy np. do Chyrowa, były i na obecną chwilę są nie do spełnienia (stanowisko POLREGIO S.A. – Operatora dla Woj. Podkarpackiego – Umowa PSC), (w szczególności wymagana jest dobra znajomość języka Ukraińskiego przez obsługę pociągu, wymagana jest znajomość przepisów dot. ruchu pociągów na torach zarządcy UŻ, oraz uzyskanie dopuszczenia taboru polskiego przewoźnika warunkując właściwą współpracę z urządzeniami przytorowymi UŻ przy jednoczesnym braku po stronie UŻ opisu tych warunków). Po wycofaniu się POLREGIO S.A. z dalszych ustaleń warunków współpracy z odpowiednim przewoźnikiem po stronie Ukrainy z powodu braku możliwości ubezpieczenia OC nie tylko taboru, przede wszystkim pasażerów i pracowników od ewentualnych szkód mogących powstać w wyniku działań wojennych, nie ma wypracowanych warunków taryfowych i sposobu dystrybucji biletów, rodzaju waluty do rozliczania się, itp., stąd też wskazywany brak możliwości określenia terminu uruchomienia przewozów jest nadal aktualny,
4. Wybudowany tymczasowy peron w Malhowicach tuż przy granicy z Ukrainą, ma na celu jedynie umożliwić dokonanie odprawy granicznej pasażerów po stronie Polski, peron oraz infrastruktura nie spełnia warunków wyjścia pasażerów poza teren peronu, chcących rozpocząć lub zakończyć jazdę. Nie ma też dróg dojścia i dojazdu do dróg publicznych. Zatem nie ma możliwości dokonania przejścia „pieszo” ( takiego przejścia granicznego w tym miejscu tez nie ma) przez granicę do stacji kolejowej po stronie Ukrainy w Niżankowicach.
5. Pomimo, wcześniej wspomnianych niezbyt jasnych uwarunkowań, oraz braku działań po stronie odpowiednich resortów aby jednoznacznie ustalić czy będzie i kiedy kolejowe przejście graniczne na granicy z Ukrainą Malhowice- Niżankowice, czy też jak zakładano będzie konieczność uzgadniania pomiędzy służbami granicznymi każdego pojedynczego przejazdu przez granicę, Urząd Marszałkowski Woj. Podkarpackiego podjął działania w kierunku pozyskania przewoźnika, który podjąłby się realizować przewozy w takich specyficznych warunkach.
Jak czytamy w piśmie, stosownie do obowiązujących uregulowań prawnych UMWP w listopadzie 2023 zamieścił wymagane ogłoszenie w Biuletynie TED (UE) o zamiarze wszczęcia postępowania na wybór wykonawcy. - Po półrocznym terminie ogłoszenia będzie procedowane postępowanie. Jeżeli warunki z przejściem w Malhowicach będą wcześniej uregulowane, lub potrzeby będą szczególne np. wyjątkowo duża migracja uchodźców tutejszy Urząd rozważy doraźne zlecenie przewozów tylko do granicy z Ukrainą - zapowiada samorząd.
- Potwierdzam dalszą wolę uruchomieni pociągów w ruchu transgranicznych po linii kolejowej nr 102 na teren Ukrainy do najbliższej stacji umożliwiającej obrót pociągu oraz odprawę graniczną pasażerów, przyjmując że zostaną przyjęte stosowne regulacje na poziomie dyplomatyczny, resortowym i lokalnym tj. uwarunkowania na jakich ma się odbyć odprawa graniczna i niezbędne czynności związane z przekroczeniem granicy, które zamieszczone będą w warunkach postępowania przetargowego na świadczenie usług przewozowych - reasumuje Urząd Marszałkowski województwa.