Samorząd województwa podkarpackiego nie ma konkretnych planów uruchomienia pociągów pasażerskich na odcinku Ustrzyki Dolne – Krościenko. Rozważy jednak taką możliwość po zakończeniu robót infrastrukturalnych. Póki co nie ma natomiast mowy o przywróceniu komunikacji z ukraińskim Chyrowem.
Trwa opisywany już na naszych łamach remont obiektów inżynierskich
na linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko – granica państwa – Chyrów na odcinku od Uherzec w kierunku granicy. Zarządca infrastruktury podkreśla, że roboty mające na celu zachowanie przejezdności trasy pomiędzy Sanokiem a Krościenkiem zrealizował również w roku 2023, a w pewnym zakresie także w latach ubiegłych. Tymczasem samorząd regionalny finansuje kursy rozkładowe z Sanoka do Ustrzyk Dolnych, zaś fragment Ustrzyki – Krościenko pozostaje nieczynny dla ruchu pasażerskiego.
Analizy ruszą po zakończeniu remontu trasy
Czy wkrótce pociągi Polregio dotrą jednak nad polsko-ukraińską granicę? – Koncepcja wydłużenia kursowania pociągów do stacji Krościenko nie była przedmiotem naszej analizy – mówi Monika Konopka z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. Tłumaczy, że do tej pory PKP Polskie Linie Kolejowe nie poinformowały UMWP o zakończeniu robót infrastrukturalnych na szlaku do Krościenka.
– Ewentualna decyzja o możliwości potencjalnego wydłużenia pociągów Sanok – Ustrzyki Dolne do Krościenka będzie w głównej mierze uzależniona od stanu infrastruktury – podkreśla nasza rozmówczyni. Zwraca ona uwagę na kwestię dopuszczalnego nacisku na oś na obiektach inżynierskich, których stan techniczny nie pozwalał na prowadzenie regularnego ruchu. PLK zapewniły nas tymczasem, że linia nr 108 będzie przejezdna.
Kilkanaście lat bez pociągów rozkładowych
Regularne pociągi pasażerskie przestały docierać do Krościenka w 2010 r. Z rozkładu jazdy wykreślone zostały wówczas międzynarodowe kursy z Jasła i Ustrzyk do ukraińskiego Chyrowa. Odcinek krajowy był jednak wykorzystywany w 2022 r. po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Wówczas nadzwyczajne pociągi przewoziły uchodźców, którzy przybyli do Polski przez Chyrów.
Na razie nie ma przy tym mowy o ewentualnym wznowieniu obsługi połączeń międzynarodowych. Przypomnijmy, że nieczynna pozostaje również sąsiednia linia nr 102 z Przemyśla do ukraińskich Niżankowic. Pociągów nie uruchomiono tam pomimo zakończonego remontu infrastruktury. Chyrów i Niżankowice łączy ukraińska trasa normalnotorowa biegnąca w splocie z torem szerokim.