Województwo podkarpackie ogłosiło postępowanie na „ulepszenie” pięciu z ośmiu posiadanych wagonów motorowych SA 135 produkcji Pesy. Zmiany są głęboko idące, obejmują m. in. wymianę foteli i montaż wielu nowoczesnych udogodnień dla pasażerów.
Urząd Marszałkowski województwa podkarpackiego rezygnuje z rozpowszechnionej już nomenklatury, która określa wszelkie prace na pojazdach jako „modernizacje”. Nie jest to dziwne, bo wagony motorowe (szynobusy) SA135 z Pesy są dość nowe – jednostki o numerach 010–014 których dotyczy przetarg, wyprodukowano w latach 2010–2011 (a ostatni pojazd tego typu
odebrano w ubiegłym roku). Według opisu przedmiotu zamówienia, oprócz montażu ulepszeń, dwie jednostki przejdą też malowanie pudeł. Nowe barwy będą takie, jak pojazdu dostarczonego w 2016 roku.
Wymiana wszystkich foteli, nowoczesne systemy informatyczneNazwane ulepszeniem modyfikacje, które przejdą pojazdy są w rzeczywistości bardzo istotne. Pojazdy mają zyskać nowe fotele (urząd wymaga prezentacji minimum dwóch modeli do wyboru). Mają mieć podłokietniki, szerokie profilowane siedziska i zagłówki, gniazdka elektryczne, stoliki składane i siatki na magazyny. Przy układzie siedzeń vis a vis zastosować stolik umocowany do ściany, pod którym zamontowane będą śmietniczki. Pojawią się też wieszaki na ubrania i nowa wykładzina na podłodze.
Autobusy szynowe zostaną wyposażone w systemy monitoringu, dynamicznego rozkładu jazdy maszynistów, dynamicznego systemu informacji pasażerskiej, automat biletowy oraz bezprzewodowy Internet. To wszystko spowoduje, że trzeba będzie zamontować w pojeździe szafę serwerową do montażu urządzeń integrujących systemy teleinformatyczne zainstalowane w ramach ulepszenia. Oznacza to, że liczba miejsc może się zmniejszyć.
Możliwość jazdy ukrotnionejWażnym elementem zamówienia jest dostosowanie do jazdy w trakcji wielokrotnej (co najmniej dwóch pojazdów) ze wszystkimi posiadanymi przez urząd marszałkowski pojazdami serii SA103, SA134 i SA135 z pełną kontrolą pracy pojazdów. Odbędzie się tez montaż składanych w oknie maszynisty podgrzewanych lusterek zewnętrznych, automatycznie składanych po przekroczeniu prędkości 30 km/h. W pobliżu wejścia do kabiny maszynisty przewidziano schowek dla obsługi pociągu o minimalnych wymiarach 30x40x60 cm.
Zwykle modyfikacje pojazdów łączy się z czynnościami utrzymania P4 lub P5 -
jak choćby w województwie lubuskim. Tutaj jednak nie ma takich wymogów. Wszystkie zastosowane do ulepszenia i malowania pojazdów zespoły, podzespoły i elementy muszą być fabrycznie nowe. Oferty poznamy 27 listopada. Bardzo ciekawe są kryteria ich oceny: cena da jedynie 52% punktów, a pozostałe punkty można otrzymać za gwarancję na ulepszenie i na malowanie (po 24 procent).
W ubiegłym Przewozy Regionalne otrzymały
dopuszczenie do wjazdu na Słowację jednostek SA135 i SA134. Jednostkę SA134 po naprawie P4 z modyfikacjami
odebrało niedawno województwo opolskie. Na odświeżenie wnętrz SA134 i SA135
zdecydowały się tez Koleje Dolnośląskie.