Samorząd Województwa Podkarpackiego testuje właśnie zakupione nowe pociągi hybrydowe. Pojazdy wyjadą jednak na podkarpackie tory dopiero w lutym przyszłego roku.
Maszyny o których mowa to cztery
trzyczłonowe Dwunapędowe Zespoły Trakcyjne Impuls 2 typu 36WEh produkcji firmy Newag. Pociągi oprócz napędu elektrycznego posiadają też napęd spalinowy, co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
Warte ponad 118 mln zł brutto pojazdy zostały dofinansowane z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Nowoczesne „Hybrydy” osiągają prędkość 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwia mieszkańcom wygodne i bez przesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).
W pokazowym kursie na trasie Rzeszów – Dębica – Mielec wziął udział szereg oficjeli. – To jest uzupełnienie naszej oferty. Chcieliśmy uruchomić kursy pociągów między Mielcem a Rzeszowem. Linia L25 przeszła gruntowaną rewitalizację, ale nie jest jeszcze zelektryfikowana. Dzięki hybrydom te kursy będą mogły się odbywać bez konieczności przesiadania się w Dębicy do innego pociągu. Zakończyliśmy też przebudowę układu drogowego w Rzemieniu dzięki czemu powstał nowy, bezpieczny przejazd kolejowy. To dzięki dobrej współpracy między województwem, powiatem a PKP PLK – powiedział marszałek Władysław Ortyl.
„Hybrydy” są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wydzielone miejsca do przewozu rowerów oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów ma ponad 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Także osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły w pełni korzystać z łatwego transportu, bowiem składy „hybrydowe” są całkowicie przystosowane do ich potrzeb, w tym przewozu wózków inwalidzkich oraz są wyposażone w toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami.
W związku z zakupem pojazdów hybrydowych nowym roku w ofercie przewozowej województwa realizowanej przez Polregio znajdą się kursy pociągów z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa.
Oferta nowych – bezpośrednich połączeń realizowanych pojazdami „hybrydowymi” pomiędzy Rzeszowem, a Mielcem będzie przedstawiać się następująco:
- Padew 5:37 – Dębica 6.30-6.40 – Rzeszów 7.13 (Na odcinku Dębica – Rzeszów kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).
- Rzeszów 5.46 – Dębica 6.33-6.44 – Mielec 7.25
- Rzeszów 15.40 – Dębica 16.13-16.27 – Mielec 17.09 (Na odcinku Rzeszów - Dębica kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).
- Mielec 17.19 – Dębica 17.55-18.06 – Rzeszów 18.51
Łącznie na linii 25 w relacji Dębica – Mielec - Padew będzie uruchamianych 24 pociągi wraz z 4 pociągami realizowanymi w dłuższej relacji do/z Rzeszowa.
Podczas pokazowego przejazdu zaprezentowano również ukończony kilka tygodni nowy układ drogowy w Rzemieniu. W związku z nowymi przepisami zaistniała konieczność odsunięcia przejazdu kolejowego w tej miejscowości, który znajdował się zbyt blisko drogi wojewódzkiej.
Przebudowa była możliwa dzięki współpracy PKP PLK, Samorządu Województwa Podkarpackiego i Samorządu Powiatu Mieleckiego. PKP PLK wybudowała dodatkowy przejazd kolejowo – drogowy w nowej lokalizacji wraz z włączeniem go do doprowadzających dróg, a stary przejazd przebudowała do kategorii E czyli wyłącznie dla ruchu pieszego (6 mln). Starostwo wybudowało drogę dojazdową do nowego przejazdu i wykupiło działki na ten cel (1,5 mln zł), a samorząd województwa przebudował drogę wojewódzką 985, tworząc nowy układ drogowy w Rzemieniu (1,5 mln zł).