Wraz z wejściem w życie, w połowie grudnia, nowego rozkładu jazdy, na Podkarpaciu pojawią się pociągi międzywojewódzkie Regio kursujące w bezpośrednich relacjach Rzeszów – Lublin oraz Przemyśl – Rzeszów – Tarnów.
W relacji Rzeszów – Lublin kursować będą 3 pary bezpośrednich pociągów dziennie; łączna liczba pociągów na trasie Rzeszów – Stalowa Wola wynosić będzie natomiast 5 par. W relacji Tarnów – Przemyśl kursować będą 3 bezpośrednie pociągi w relacji do Przemyśla i 2 w kierunku przeciwnym. W większości wypadków, w przypadku podróży w tej relacji konieczne będzie jednak w dalszym ciągu dokonywanie przesiadek w Rzeszowie.
Jak czytamy w przesłanym do redakcji „Rynku Kolejowego” oświadczeniu przygotowanym przez Departament Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, uruchomienie bezpośrednich pociągów to „działanie celowe nastawione na poprawę spójności komunikacyjnej z ościennymi województwami oraz ukierunkowane na jak najbardziej optymalne zaspokajanie potrzeb podróżnych”.
Ostatni pociąg przed 16 tą...
Jednocześnie samorządowcy informują też, że na liniach kolejowych nr 106 Rzeszów – Jasło i 108 Jasło – Zagórz przewidywane są w okresie od kwietnia do sierpnia 2013 r. dalsze prace torowe i w tym czasie kursowanie pociągów w tych relacjach będzie zawieszone.
Podkarpaccy samorządowcy nie planują na razie zwiększania liczby pociągów ani też zmiany godzin ich kursowania na trasie do Jasła. Zgodnie z rozkładem, który będzie obowiązywać od 15 grudnia, ostatni pociąg łączący Rzeszów ze Strzyżowem n. Wisłokiem i Jasłem wyjeżdżać będzie z Rzeszowa już o godz. 15.33, co w żadnym stopniu nie spełnia standardów oferty na linii kolejowej o charakterze de facto aglomeracyjnym.
...tymczasem w planie transportowym...
Zapytaliśmy też UMWP, czy w planie jest m.in. zwiększenie liczby pociągów na trasie Jasło – Zagórz (w nowym rozkładzie, podobnie jak obecnie, zaplanowane jest na niej kursowanie tylko 2 par pociągów) oraz czy rozpatrywana jest kwestia wznowienia w przyszłości przewozów pasażerskich na takich liniach jak Zagórz – Łupków/Medzilaborce i Zagórz – Krościenko/Chyrów. Otrzymaliśmy następującą odpowiedź: – Kształt oferty przewozowej w kolejnych latach uzależniony będzie od kształtu przyjętego przez Województwo Podkarpackie Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego, dostępnej floty taborowej oraz środków finansowych zarezerwowanych na ten cel w budżecie województwa.
W podkarpackim planie transportowym silnie zaakcentowano konieczność zarówno reaktywacji przewozów pasażerskich na trasie do Łupkowa (w ruchu turystycznym w sezonie w weekendy), jak również do Krościenka. Takie założenia przyjęto w Scenariuszu II rozwoju rynku transportu zbiorowego na Podkarpaciu (pośrednim, pomiędzy wariantem minimum i maksimum). W Scenariuszu III (wariant maksimum) zasygnalizowano natomiast konieczność reaktywacji, w perspektywie do 2025 r., całorocznych przewozów do Łupkowa, jak również ponowne uruchomienie pociągów w relacji Przemyśl – Ustrzyki Dolne – Zagórz.