Partnerzy serwisu:
Innowacje

Pod Węglińcem powstanie nowy tor testowy dla KDP?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Data publikacji:
03-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Pod Węglińcem powstanie nowy tor testowy dla KDP?
Fot. PKP Intercity
Brytyjska firma Meridian Generic Rail Limited przymierza się do budowy nowoczesnego toru testowego na Dolnym Śląsku.

Meridian Generic Rail Limited to brytyjska firma zajmująca się utrzymaniem, testami i homologacją taboru kolejowego. Już w zeszłym roku Urząd Gminy Węgliniec informował o spotkaniu Burmistrza z przedstawicielami firmy w sprawie "omówienia zakresu inwestycji pod budowę odcinka nowej infrastruktury toru do homologacji pojazdów szynowych dla prędkości do 250 km/h". Teraz sprawy wyraźnie przyspieszyły, bo w ubiegłym miesiącu odbyło się spotkanie Brytyjczyków z mieszkańcami gminy Ruszów, które bardzo szeroko relacjonuje profil ruszow.info.

Tor testowy na odcinku linii nr 282?

Jak czytamy, pierwsze spotkanie z mieszkańcami odbyło się 17 marca. Podano na nim, że przy stacji kolejowej w Ruszowie ma powstać bocznica kolejowa z kilkoma torami, dużym hangarem służącym do prowadzenia badań, analiz i kalibracji testowanego taboru kolejowego. Firma planuje zatrudnienie łącznie ok. 50 osób (m.in. mechaników, ślusarzy, inżynierów i obsługi technicznej), a w zależności od testowanego sprzętu na miejsce będą regularnie przyjeżdżać ekipy inżynierów oraz przedstawiciele inwestorów zlecających analizy, badania i innowacje.

Perony przy stacji w Ruszowie mają zostać przebudowane zgodnie z najnowszymi standardami. Oprócz tego na trasie Ruszów – Jankowa Żagańska ma powstać równoległy supernowoczesny tor, na którym tabor ma być testowany. Tor testowy będzie zelektryfikowany, a przy okazji budowy toru testowego na dużym odcinku na terenie Ruszowa i Kościelnej Wsi będzie przebudowany również tor dotychczasowy. To dodatkowo wpłynie na zmniejszenie hałasu i drgań wywoływanych przez zwykłe pociągi kursujące po torze linii 282. Nie wyklucza się ponadto elektryfikacji dotychczasowej linii kolejowej, w zależności od stanowiska PKP PLK – czytamy.

Jak podano, tor będzie miał około 18 km długości z czego 4,5 km będzie znajdowało się na terenie gminy Ruszów. Przejazd taboru z Ruszowa do Jankowy będzie trwał ok 30 minut w jedną stronę. Po tym czasie będzie trwała analiza badanego zespołu, a następnie pociąg będzie wysyłany w przeciwnym kierunku. Za każdym przejazdem zmieniają się parametry, i cały czas będzie przeprowadzona weryfikacja ustawień. Obecna lokalizacja budowy toru testowego została zaproponowana przez zarządcę infrastruktury, czyli PKP, dlatego teraz trwa analiza czy realizacja takiej inwestycji jest możliwa od strony technicznej.

– Należy pamiętać, że obecnie jesteśmy dopiero na etapie opracowania Studium Wykonalności. To właśnie to opracowanie ma wykazać, czy jest techniczna możliwość wybudowania toru testowego w tej konkretnej lokalizacji, jakie działania należy podjąć, aby zrekompensować okolicznym mieszkańcom i otoczeniu ewentualne niedogodności związane z inwestycją, jak tę inwestycję poprowadzić, aby przyniosła maksimum korzyści dla mieszkańców, przyrody i gminy – mówił Krzysztof Gaweł, prezes zarządu BPK Łódź – polskiej firmy która pomaga w projekcie. Czas trwania inwestycji ma wynieść około 2 lata od momentu pozyskania prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę – czytamy na profilu.

Brytyjczycy prowadzą zaawansowane rozmowy

Na pytania "Rynku Kolejowego" w sprawie planowanej inwestycji odpowiedział Anderw Tilson, dyrektor zarządzający Meridian Generic Rail. – Możemy potwierdzić, że obecnie prowadzimy zaawansowane rozmowy dotyczące potencjalnego wydzierżawienia (lub zakupu) odcinka nieużywanych torów kolejowych linii 282. Będzie to dla nas duże długoterminowe zobowiązanie do zainwestowania znacznych środków finansowych i rozbudowy torów wraz z zapleczem badawczym, które, mamy nadzieję, zostanie ukończone w ciągu najbliższych kilku lat – napisał, zastrzegając, że na tym etapie nie można określić szczegółów projektu. Dodał jednak, że ewentualna budowa obiektu do testowania i badań stworzy wiele możliwości dla gminy i lokalnego rynku pracy.

– Dołożymy również wszelkich starań, aby w pełni skonsultować i rozważyć wszelkie obawy mieszkańców, aby mieć pewność, że ich potrzeby i wymagania zostaną potraktowane poważnie – zapewnił. – Zobowiązujemy się do tworzenia miejsc pracy i partnerskiej współpracy z lokalnymi, regionalnymi i krajowymi instytucjami i organizacjami na każdym etapie" – podkreślił.

Tilson wyjawi, że jeśli projekt zostanie zrealizowany, ma być "najnowocześniejszym technologicznym centrum testowym i badawczym" nowego taboru kolejowego. Nie potwierdził on wprawdzie informacji podanej przez burmistrza Węglińca, że na torze mają być testowane z prędkością do 250 km/h, ale na spotkaniu z mieszkańcami wskazywano, że istniejący tor testowy Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie będzie trudny do rozbudowy, a do testów ustawia się tam kolejka chętnych, co wskazuje na duży potencjał rynku.
Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania

Infrastruktura

Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania

Roman Czubiński 30 kwietnia 2024

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Infrastruktura

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Infrastruktura

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Łukasz Malinowski 27 kwietnia 2024

Komponent kolejowy CPK nie idzie na śmietnik. Ale są pytania

Infrastruktura

Włoska Trenitalia zadowolona ze swojego biznesu we Francji

Tabor i technika

Zobacz również:

Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania

Infrastruktura

Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania

Roman Czubiński 30 kwietnia 2024

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Infrastruktura

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Infrastruktura

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Łukasz Malinowski 27 kwietnia 2024

Komponent kolejowy CPK nie idzie na śmietnik. Ale są pytania

Infrastruktura

Włoska Trenitalia zadowolona ze swojego biznesu we Francji

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5