Nowy przystanek na linii kolejowej 137 ma ułatwić dojazd koleją do Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą na budowę przystanku.
Nowy przystanek wstępnie nazwany "Legnickie Pole" wybudowany zostanie między przystankami Nowa Wieś Legnicka i Przybyłowice na linii Legnica – Jawor – Jaworzyna Śląska (nr 137). PKP PLK informuje, że przystanek zwiększy możliwości komunikacji w rejonie Legnicy, a skorzystają z niego zwłaszcza pracownicy firm w Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Lokalizację ustalono przy drodze gminnej ze strefy w kierunku ul. Jaworzyńskiej w Legnicy. Będzie też wykonany przejazd kolejowo-drogowy z rogatkami i sygnalizacją. Przystanek powstanie na odcinku linii od Legnicy do Jawora, gdzie średnia prędkość eksploatacyjna zarządzanej przez PLK linii wynosi obecnie 60 km/h.
200 metrowy peron dla autobusów szynowych
Szczegóły budowy przystanku określi projekt, od którego zacznie prace wykonawca. PKP PLK informuje też, że na przystanku powstanie gigantyczny jak na skalę przewozów dwustumetrowy peron z dojściem uwzględniającym potrzeby osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Trudno ocenić, dlaczego aż tak długi, skoro po linii kursują niemal wyłącznie regionalne pociągi KD (jest ich 9 par w dzień powszedni), z których najdłuższy ma niecałe 42 metry, a przeważnie połączenie między Świdnicą a Legnicą obsługuje SA135, o długości 25 metrów. Z pewnością decyzja o budowie długiego peronu wpływa to na wysoki koszt budowy, który wyniesie 3 mln zł netto.
Z nowego przystanku pasażerowie będą mogli skorzystać w drugiej połowie 2023 roku. Wykonawcą inwestycji jest Infrakol.
Program Przystankowy w woj. dolnośląskim
W województwie dolnośląskim Program Przystankowy obejmuje 15 przystanków – 7 na liście podstawowej i 8 na rezerwowej. W planach, oprócz przystanku Legnickie Pole jest m.in. budowa przystanków Świdnica Zawiszów, Mirków i Oława Zachodnia, a także przebudowa przystanku Szklarska Poręba Średnia i peronu na stacji Ścinawa.
PLK zbuduje także nowy peron w Boguszowie Gorcach - przy zdegradowanej infrastrukturze, gdzie pociąg pasażerski przejeżdża... kilkanaście razy w roku.