Odpowiedzią na rosnącą liczbę przesyłek przyjeżdżających koleją do Polski z Chin jest powstanie nowego oddziału celnego na terenie sortowni pocztowej w Lublinie. Dla polskiego operatora pocztowego przyjmowanie towarów nadawanych w Azji do krajów UE jest jednym z filarów nowej strategii rozwoju. Na razie w lubelskiej sortowni opracowywanych będzie ok. 12 tys. przesyłek dziennie, ale docelowo może być ich nawet 100 tys. każdego dnia.
Poczta Polska znacząco rozszerza działalność sortowni w Lublinie. To reakcja na zwiększającą się liczbę przesyłek przyjeżdżających do Polski z Azji. Większość z nich transportowana jest między kontynentami koleją.
Przesyłki trafiają do Małaszewicz koleją z Chongqing, Tuanjiecun i Yiwiu
– Poczta Polska po nawiązaniu współpracy z Pocztą Chińską stała się bardzo ważnym partnerem na dynamicznie rozwijającym się rynku przesyłek z Azji. Jednym z efektów tej współpracy jest uruchomienie tranzytu przesyłek pocztowych przez kolejowy port przeładunkowy w Małaszewiczach i sortownię Poczty Polskiej w Lublinie. Przesyłki trafiają tam drogą kolejową z chińskich baz logistycznych w Chongqing, Tuanjiecun i Yiwiu – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej. W Lublinie przesyłki przechodzą kontrolę celną.
Na mocy porozumienia podpisanego w styczniu tego roku pomiędzy Pocztą a Krajową Administracją Skarbową w Lublinie powstał właśnie nowy Oddział Celny Pocztowy. Dotychczas lubelska sortownia przyjmowała co prawda przesyłki trafiające tam w kontenerach z Małaszewicz, ale nie prowadziła ich odprawy celnej – ta realizowana była dopiero w Warszawie. – Zadaniem nowego oddziału będzie odciążenie warszawskiej sortowni Poczty Polskiej i przyspieszenie wprowadzenia przesyłek do obrotu krajowego oraz realizowanie tranzytu ładunku pocztowego do innych krajów europejskich. Dzięki temu sprawniejsze jest połączenie drogą lądową Europy z Chińską Republiką Ludową i Dalekim Wschodem Azji – mówi nasza rozmówczyni.
Połączenie kolejowe z Chinami jednym z filarów strategii poczty
– Obsługa rosnącej liczby przesyłek z zagranicy wymaga dobrej współpracy pocztowców i służb celnych – podkreśla rzecznik. Przypomina, że pobór opłat nałożonych przez KAS jest obowiązkiem Poczty, ale to funkcjonariusze KAS decydują o nakładaniu na towary odpowiednich stawek cła i podatku od towarów i usług (VAT).
– Obsługa międzynarodowego rynku paczkowego jest jednym z trzech filarów nowej strategii rozwoju Poczty Polskiej na lata 2018 – 2022 – mówi Justyna Siwek. – Celem Poczty Polskiej jest koordynacja wymiany handlowej między Azją a Unią Europejską. Chcemy zrealizować to zadanie przez przejęcie obsługi przesyłek pocztowych z Chin do krajów europejskich, które trafiają tu drogą kolejową, i zawarcie korzystnych umów z partnerami azjatyckimi oraz operatorami krajów europejskich – tłumaczy. Poza koleją transkontynentalną Poczta Polska wykorzystuje także lotnicze cargo. Przesyłki z Chin trafiają samolotami na warszawskie Okęcie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.