Samorząd województwa łódzkiego wznowił przewozy na linii kolejowej 131 między Zduńską Wolą a Chorzewem-Siemkowicami. Oferta jest tam jednak bardzo skromna, bo ogranicza się do dwóch par kursów dziennie. W kolejnych edycjach rocznego rozkładu jazdy może się to zmienić, jeśli zainteresowanie podróżnych okaże się duże.
Od 15 grudnia województwa łódzkie i śląskie łączą
nowe pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej relacji Łódź – Częstochowa. Kursują one nieobsługiwaną przez poprzednich 12 lat linią 131 między Zduńską Wolą a Chorzewem-Siemkowicami i linią 146 łączącą Chorzew z Częstochową. Dodatkowo na odcinku Chorzew – Częstochowa
funkcjonują także połączenia Polregio.
Priorytet to dowóz do pracy i szkoły w Częstochowie
O ile oferta na linii 146 obejmuje w sumie siedem par kursów, odcinek historycznej Magistrali Węglowej Śląsk – Porty od węzła Zduńska Wola do Chorzewa-Siemkowic obsługują tylko dwie pary pociągów. To poziom zdecydowanie niższy niż na pozostałych trasach ŁKA, wyłączając realizowane tylko w weekendy przewozy do Spały. Województwo zapewnia jednak, że zaproponowane połączenia stanowią odpowiedź na potrzeby mieszkańców.
– Zaplanowany rozkład jazdy pociągów na linii Chorzew-Siemkowice – Częstochowa został skonstruowany z uwzględnieniem uwag i wniosków lokalnego samorządu terytorialnego – stwierdza Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Przyjęte rozwiązania mają zapewniać m. in. możliwość dojazdu z obszaru powiatu pajęczańskiego do szkół i zakładów pracy w Częstochowie, w tym przede wszystkim na godzinę 8:00 rano. Grafik uwzględnia także trzyzmianowy system pracy w tym mieście.
Dwie pary to dopiero pilotaż
Czy jednak obsługa leżącego wyłącznie na terenie województwa łódzkiego odcinka ze Zduńskiej Woli na południe do stacji Chorzew-Siemkowice wyłącznie dwa razy na dobę okaże się adekwatna do zapotrzebowania? Być może w kolejnych latach pociągów ŁKA przybędzie. – Mając na względzie pilotażowy charakter przewozów, które dzięki wzajemnej współpracy władz samorządów województw łódzkiego i śląskiego udało się uruchomić po 12 latach przerwy, rozszerzenie oferty przewozowej na linii 131 będzie analizowane w kolejnych edycjach rozkładu jazdy pociągów – usłyszeliśmy w UMWŁ.
Samorząd podkreśla, że przywrócenie kursów po „Węglówce” nie zostało zrealizowane kosztem innych funkcjonujących dotychczas połączeń. W związku z tym ŁKA i Polregio uruchomią w 2025 r. w sumie więcej pociągów niż rok wcześniej. Przypomnijmy, że obaj operatorzy utworzyli także
nowe międzywojewódzkie połączenia do Kielc.