Spółki wykonawcze, które wygrały przetargi na modernizacje pomorskich linii 207 i 405, mają problem z terminowym zakończeniem robót. PLK już trzeci raz zmienia termin udostępnienia linii dla pociągów pasażerskich, co irytuje samorząd województwa. Modernizacje finansowane są z RPO.
Uruchomienie pociągów zarówno na odcinku Słupsk – Miastko, na linii 405, jak i na linii 207 od Malborka do Gardei (i dalej do Grudziądza) pierwotnie planowano na grudzień 2018. W wypadku tej pierwszej linii zaawansowanie robót pozwoliło stwierdzić PKP PLK, że nie da się jej otworzyć przed wiosenną korektą rozkładu jazdy w marcu. Podobnie sprawa miała się z linią 207, choć wcześniej mówiło się o uruchomieniu przewozów od 1 lutego. Nie udało się ani pierwsze ani drugie.
Komunikacja zastępcza do lata 2019W połowie lutego urząd marszałkowski województwa pomorskiego zdecydował, że po obu liniach nie da się jeszcze puścić pociągów. Decyzja zapadła po konsultacji z PKP PLK i zapoznaniem się z zaawansowaniem prac. Zamówiono usługę transportu pasażerów autobusami, choć jest to szczególnie uciążliwe dla nich. W obu przypadkach, z uwagi na układ dróg, autobus stanowi marną alternatywę dla pociągu i kursuje dużo dłużej. Autobusy na linii z Malborka do Grudziądza jeździć będą aż do 15 lipca, ze Słupska do Miastka – do 8 czerwca.
W wypadku linii 207, od czytelników i osób związanych z branżą (proszących o anonimowość), otrzymaliśmy informację o wstrzymaniu robót z początkiem lutego przez konsorcjum NDI i PPM-T. PKP PLK, odpowiada jednak, że „wykonawca zapewnił, że prowadzi roboty”, a prace na linii Gardeja Malbork są kontynuowane. Z NDI – liderem konsorcjum – w tej sprawie nie udało nam się skontaktować.
Czy pociągi ruszą latem?
PKP PLK przyznaje, że na budowie linii 207 konieczne są dodatkowe prace związane ze wzmocnieniem podłoża. PLK wskazuje też na mniejsze niż oczekiwano zaangażowanie wykonawcy.
– Dodatkowe roboty do przygotowania trasy do bezpiecznego prowadzenia pociągów jeszcze się nie zakończyły. Prace będą realizowane przez najbliższe miesiące. Zależy nam, aby podróżni otrzymali pełną ofertę przejazdu zgodną z rozkładem jazdy. Utrzymana będzie komunikacja autobusowa – napisał Martyn Janduła, z biura prasowego PKP PLK.
– Od maja przewidziane są roboty na stacji Sztum i przebudowa wiaduktu kolejowego w Malborku. Wykonawca deklaruje, że pociągi będą mogły wrócić na trasę na odcinku Kwidzyn – Malbork po 16 lipca bieżącego roku. Realizacja całego projektu zaplanowana jest do końca 2019 roku. Mobilizujemy wykonawcę NDI do utrzymania terminu – dodaje rzecznik.
„Mniejsze zaangażowanie niż deklarował wykonawca” PKP PLK stwierdziła też na linii 405, gdzie prace prowadzone są między Ustką, Słupskiem a Miastkiem. Tutaj wykonawcą jest Trakcja PRKiI.
– Przygotowanie trasy Miastko – Słupsk do bezpiecznego prowadzenia pociągów zajmie jeszcze trzy miesiące. Zależy nam, aby pasażerowie zyskali pełną ofertę, zgodną z rozkładem jazdy. Utrzymana będzie komunikacja autobusowa. Planujemy, że przy zadeklarowanym terminie przez wykonawcę, pociągi wrócą od czerwcowej korekty rozkładu jazdy – napisał Martyn Janduła. Z końcem stycznia PRKiI rozpoczęło modernizację stacji Ustka. Aby możliwy był powrót pociągów sezonowych do tej nadmorskiej miejscowości, trzeba udrożnić stację do połowy czerwca 2019. Będzie to trudne zadanie.
15 lutego zapytaliśmy Ministra Andrzeja Adamczyka o opinię na temat opóźnień na kolei. O tym co myśli na ten temat można przeczytać
tutaj.