Trwa przebudowa odcinka Lublin – Stalowa Wola Rozwadów linii nr 68, w ramach której dojdzie do jego elektryfikacji. Będzie on stanowił fragment trasy łączącej stolice regionów – lubelskiego i podkarpackiego. Pociągiem elektrycznym łączącym oba miasta przez Tarnobrzeg pojedziemy w 2021 r. Wcześniej będzie taka możliwość przez Przeworsk.
Prace na północnym odcinku linii nr 68
Jak informowaliśmy na naszym portalu, postępują prace przy modernizacji linii nr 68. Obecnie trwają roboty infrastrukturalne na odcinku Lublin – Kraśnik, skutkujące wstrzymaniem planowego ruchu kolejowego. Zgodnie z planem mają zakończyć się we wrześniu bieżącego roku. Następnie realizujące inwestycję konsorcjum zacznie przebudowę odcinka położonego na południe od Kraśnika.
Zakończenie prac między Lublinem a Kraśnikiem oraz udostępnienie trasy przewoźnikom nie będzie skutkowało możliwością prowadzenia pociągów trakcją elektryczną. „Elektrowozy” i elektryczne zespoły trakcyjne pojadą od rozkładu jazdy 2019/2020. – Zakończenie modernizacji i elektryfikacji linii Lublin – Stalowa Wola Rozwadów zaplanowane jest w grudniu 2019 roku. Wówczas pociągi elektryczne wyjadą na trasę. Składy pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość 120 km/h – informuje „Rynek Kolejowy” Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Przygotowania do elektryfikacji linii nr 71
Jeszcze więcej czasu będzie potrzeba na zelektryfikowanie kolejnej trasy, po której obecnie mogą kursować składy prowadzone trakcją spalinową i parową. O elektryfikacji linii nr 71 Ocice – Rzeszów mówi się od wielu lat, padło już wiele dat zakończenia prac w tym zakresie. Przykładowo, w czerwcu 2016 r. informowaliśmy na naszym portalu, że inwestycja zakończy się w 2020 r. Rok wcześniej Sławomir Żałobka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w odpowiedzi na interpelację poselską podał, że zakończenie elektryfikacji linii nr 71 nastąpi w 2019 r.
Z uzyskanych przez „Rynek Kolejowy” informacji wynika, że termin zakończenia inwestycji został ponownie przesunięty. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą procedurę przetargową na elektryfikację linii nr 71 Ocice – Rzeszów. Realizacja prac budowlanych planowana jest w latach 2019–2021. Jazda pociągów elektrycznych na linii Ocice – Rzeszów będzie możliwa w 2021 r. – podaje Magdalena Janus.
Przebudowa południowego odcinka linii nr 68 po 2021 r.
Należy jednak zauważyć, że po zakończeniu prac elektryfikacyjnych na linii nr 68 możliwy będzie przejazd pociągów prowadzonych trakcją elektryczną między Lublinem a Rzeszowem. Składy zamiast przez Tarnobrzeg i Kolbuszową będą mogły pojechać linią nr 68 od Stalowej Woli w kierunku Przeworska, a następnie po linii nr 91 od wschodu wjechać do Rzeszowa. Dzięki łącznicy nr 612 możliwy jest przejazd bez zmiany kierunku jazdy we wspomnianym Przeworsku.
Linia nr 68 na południe od Stalowej Woli będzie przejezdna przynajmniej do 2021 r. PKP PLK nie planują w najbliższych latach realizacji inwestycji, co mogłoby skutkować wstrzymaniem ruchu kolejowego, zwłaszcza na jednotorowym odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk. Projekt pn. Prace na linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk o szacunkowej wartości 343 mln zł został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. Trafił on jednak na listę rezerwową zadań realizowanych z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jak wynika z informacji uzyskanych w PKP PLK, w obecnej perspektywie finansowej linia ta nie będzie przebudowywana. – Prace budowlane w ramach projektu przebudowy linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk zaplanowano do wykonania w nowej perspektywie budżetowej UE na lata 2021–2027. Z obecnej puli środków unijnych zostanie wykonane studium wykonalności, które określi najlepszy wariant realizacji inwestycji – wyjaśnia Magdalena Janus.