Od niedzieli 11 grudnia wrócą pociągi w Beskid Śląski do Wisły. Będzie nowy przystanek Ustroń Brzegi i przebudowane perony. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły opóźnione prace warte prawie 460 mln zł, dofinansowane ze środków unijnych w ramach RPO Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Projekt obejmował linie od Chybia przez Skoczów do Cieszyna i Wisły Gębce.
Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt na odcinku linii nr 191 Bronów (Chybie) – Wisła i Cieszyn
był opóźniony o rok. 18 listopada
oficjalnie zakończyły się tu prace.
Zakres prac
Jak podaje inwestor , wykonano łącznie ponad 50 km torów oraz sieć trakcyjną. Zamontowano nowe rozjazdy oraz urządzenia, które poprawiają przepustowość linii oraz elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Zostało przebudowanych aż 77 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. Wybudowane zostało lokalne centrum sterowania w Skoczowie. To miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez nowoczesne systemy komputerowe obsługują stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” ma wartość prawie 460 mln złotych, z czego 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Efekty rewitalizacjiJak informuje PLK, dzięki zakończeniu inwestycji pojedziemy pół godziny krócej, w ok. 1h 40 min z Katowic przez Goleszów do Wisły Głębce. Na trasie będzie mogło kursować więcej pociągów.
Na 20 km odcinku Goleszów – Wisła Głębce dodatkowy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Ustroń Brzegi (między Ustroniem Zdrojem a Ustroniem Polaną). Przebudowane zostały peronya 7 stacjach i przystankach: Ustroń, Ustroń Zdrój, Ustroń Polana, Wisła Jawornik (dawniej Obłaziec), Wisła Uzdrowisko, Wisła Dziechcinka i Wisła Kopydło. Na górskiej trasie pociągi pojadą nowym torem m.in. przez przebudowany wiadukt kolejowy o długości 120 m i wysokości 25 m w Wiśle Głębce (Łabajów) i most kolejowy w Wiśle Dziechcince oraz 138 innych obiektów inżynieryjnych.
Od 2021 r. podróżujący koleją w Beskid Śląski do Skoczowa, korzystają z nowego przystanku Skoczów Bajerki oraz przebudowanych stacji i przystanków: Chybie Mnich, Zaborze, Pierściec, Skoczów. Od września 2022 r., po 9 latach przerwy, kolej zapewnia podróże od Skoczowa przez Goleszów do Cieszyna. Odcinek Goleszów – Cieszyn składy pokonują w nieco ponad 10 minut. Przejazd z Katowic do Cieszyna przez Skoczów i Goleszów wynosi ok. 90 min.
Poprawiono też stan infrastruktury pasażerskiej stacji i przystanków: Skoczów Bładnice, Goleszów, Goleszów Górny, Bażanowice, Cieszyn Uniwersytet (dawniej Mnisztwo) oraz Cieszyn. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskały lepszy dostęp do pociągów, dzięki przebudowie peronów i wyposażeniu ich w pochylnie. Obiekty są podwyższone, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Są wiaty, ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony mają nowe oświetlenie. Orientację w podróży ułatwiają tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Zamontowano stojaki na rowery - podsumowuje inwestor.