Pociągi spółki PKP Intercity do Zagórza w woj. podkarpackim pojadą najwcześniej w grudniu 2015 roku. W nadchodzące wakacje w Bieszczady zamiast pociągiem pojedziemy… autobusem PKP Intercity i Przewozów Regionalnych.
Uruchomienie pociągów PKP Intercity do Zagórza było już wielokrotnie zapowiadane. Decydującym aspektem stały się lokomotywy spalinowe. PKP Intercity ma deficyt trakcji spalinowej, przez co musiało wykorzystywać lokomotywy innych przewoźników. Zarówno tabor Intercity jak również innych przewoźników charakteryzował się wysokim wskaźnikiem awaryjności. By odbudować ofertę na liniach niezelektryfikowanych, Intercity prowadzi właśnie proces modernizacji 20 lokomotyw spalinowych SM42. Jedną z nich IC odebrało kilka dni temu. Została przeznaczona na linię helską.
Nowe lokomotywy od Pesy
Drugim projektem jest zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych również do obsługi tras niezelektryfikowanych, m.in. do Zagórza. Projekt jest jednak opóźniony, bowiem pierwszy przetarg, z uwagi na rażąco niską ofertę Pesy i za wysoką Newagu, został unieważniony. W Ponownym postępowaniu wygrała bydgoska Pesa. Produkcja lokomotyw już trwa, ale do podpisania umowy wciąż nie doszło. Intercity w tej sprawie milczy.
Przewoźnik potwierdził oficjalnie, że zamierzenia uruchomienia pociągów w Bieszczady odkłada na koniec 2015 roku. – Plan uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego do Zagórza zakłada start oferty w rozkładzie jazdy 2015/16. Termin uruchomienia skorelowany został z uzupełnieniem naszego parku taborowego o spalinowe lokomotywy – powiedziała Beata Czemerajda z PKP Intercity.
Przewoźnicy kolejowy uruchamiają autobusy
Zamiast pociągiem do Zagórza, w nadchodzące wakacje autobusem do Ustrzyk Górnych w samym sercu Bieszczad, PKP Intercity zawiezie pasażerów w ramach nowej usługi PKP Intercity BUS. Przewoźnik poinformował, że ma to być test atrakcyjności kierunku Bieszczady. Z Krakowa do Ustrzyk Górnych, przez okres lipca i sierpnia codziennie, będzie kursował nocny autobus wyjeżdżający z Krakowa o 23:25 i dojeżdżający do Ustrzyk Górnych o 7:20. Autobus powrotny będzie wyjeżdżał o 21:35 a w Krakowie zamelduje się o 5:30.
Autobus do Ustrzyk Górnych oraz kurs powrotny będzie w Krakowie skomunikowany z pociągiem TLK „Pobrzeże”, który kursuje pomiędzy Krakowem Głównym a Kołobrzegiem przez Warszawę Centralną, Iławę, Gdańsk, Sopot, Gdynię, Słupsk i Koszalin. Pomimo, iż na stronie intercity.pl widnieje już baner reklamujący IC BUS, nie ma w informacji żadnych szczegółów dotyczących rozkładu jazdy (te w zupełnie innej zakładce) i ceny. W kwestii tego ostatniego przewoźnik również milczy.
O Ustrzyki Górne swoją ofertę InterregioBUS rozszerzyły Przewozy Regionalne. Dwa połączenia, w tym jedno nocne, kursują od 19 czerwca do 31 sierpnia z Katowic przez Kraków i Rzeszów, odjeżdżając z Krakowa o godzinie 21:05 i 11:35, a z Ustrzyk Górnych o 9:40 i 22:00. Cena biletu normalnego Katowice – Ustrzyki Górne wynosi 61,90zł a z Krakowa 56,90. Ceny w ofercie Super Bilet rozpoczynają się od złotówki.
- Tegoroczną nowością w ofercie interREGIObus jest m.in. nocne połączenie w Bieszczady realizowane komfortowymi autokarami wyposażonymi w klimatyzację, WC oraz bezprzewodowy internet. To nasza odpowiedź na sugestie wielu turystów podróżujących w te strony. Po raz pierwszy uruchomiliśmy sezonowy kurs do Ustrzyk Górnych latem 2012 r., zatem właśnie w tym roku nastąpiło rozszerzenie oferty dedykowanej turystom wybierającym się w Bieszczady. Będziemy monitorować, jakim zainteresowaniem cieszy się zarówno dzienne, jak i nocne połączenie. Na podstawie wyników badań marketingowych i analiz ekonomicznych podejmiemy decyzję o ewentualnej modyfikacji oferty w przyszłym sezonie - powiedział Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.
Autobusy Przewozów Regionalnych w Katowicach są skomunikowane z IR „Piast” Katowice – Warszawa Centralna, IR „Bolko” Katowice – Wrocław oraz w Krakowie z IR „Matejko” Kraków – Warszawa Centralna oraz IR „Galicja” Kraków – Międzylesie.