Pomimo tego, że PKP PLK zdawała sobie sprawę z niewielkiego zaawansowania prac na linii 405, niewystarczającego do uruchomienia przewozów od grudnia 2018, uwierzyło deklaracjom wykonawcy, że ruch da się wznowić. Nie uda się.
O modernizacji linii 405, gdzie prace toczą się między Słupskiem a Ustką (odcinek zelektryfikowany, eksploatowany głównie w sezonie letnim) oraz między Słupskiem a Szczecinkiem pisaliśmy
po raz ostatni 23 października. Wówczas po raz pierwszy otrzymaliśmy od czytelników zdjęcia kilku stacji na linii oraz nasypów, gdzie nie ma jeszcze torów. Poddaliśmy wówczas w wątpliwość możliwość uruchomienia pociągów od grudnia 2018, czyli tak jak założyły to PKP PLK. Zarządca zapewnił jednak, że umieszczenie pociągów w sieciowym rozkładzie jazdy jest zasadne, ponieważ pociągi od grudnia pojadą…
Deklaracja bez znaczeniaZdjęcia, które otrzymaliśmy po publikacji artykułu nie pozostawiają jednak złudzeń, że pociągi nie będą w stanie przejechać między Słupskiem a Miastkiem. Wyraźnie widać, że w niektórych miejscach przepusty nie są zasklepione, brak jest torów stacyjnych, części peronów i dojść do tych, które jednak zbudowano. Na stacjach brakuje rozjazdów, a tam gdzie leży tor, nie jest on podbity. W Kępicach – największej miejscowości między Słupskiem a Miastkiem – nie ma jeszcze nawet nowego wiaduktu i przejścia dla pieszych pod nasypem.
Dokładnie na miesiąc przed startem pociągów, 9 listopada PKP PLK, po naszym mailu i przesłaniu zdjęć, uznała, że udostępnienie linii dla pociągów rzeczywiście nie będzie możliwe. PLK informowała wcześniej o terminie grudniowym… bo tak deklarował wykonawca robót.
Nowy termin: marzec 2018– Prace na trasie Miastko – Słupsk realizuje firma Trakcja PRKiI. Wykonawca deklarował, że wykona zaplanowane roboty. Zaangażowanie, pomimo motywowania przez zamawiającego, było jednak za małe. Prace będą realizowane w następnych miesiącach. Planujemy, uwzględniając deklaracje wykonawcy, że na odcinku od Miastka do Słupska, pociągi będą kursować od marcowej korekty rozkładu jazdy – powiedział Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. Oceniając zaawansowanie prac, otwarcie linii w marcu można będzie uznać za niezwykłe wręcz osiągnięcie.
Zakończenie realizacji całego projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa (między stacjami Biały Bór a Słosinko) – Słupsk – Ustka” planowane jest do końca 2019 roku.