Blisko trzyletnia przerwa w kursowaniu pociągów do Wisły dobiegła końca. Pierwsze pociągi Kolei Śląskich wyjechały na trasę wcześnie rano w niedzielę 11.12.2022.
Pierwszy po modernizacji linii pociąg ze stacji Wisła Głębce odjechał punktualnie o 5.10. Kurs nr 94650 był obsługiwany przez EZT 36WEa-023 (Impuls I) Kolei Śląskich. Na początkowym odcinku składem podróżowało zaledwie kilkoro pasażerów – w większości miłośników kolei. Niska frekwencja jest zrozumiała ze względu na porę doby oraz typowo turystyczny charakter końcówki trasy. Nieco więcej pasażerów (w tym jadących do pracy) wsiadło na stacji Wisła Uzdrowisko, pojedyncze osoby dosiadały też na kolejnych przystankach. Do Skoczowa, gdzie pociąg był skomunikowany ze składem z Cieszyna, dojechało już ponad dwadzieścia osób.
Mocna poprawa oferty
Poprzedniego dnia ostatni autobus zastępczy S6 Skoczów – Wisła Głębce zabrał w drogę dziewięciu pasażerów, nie licząc piszącego te słowa. Do stacji końcowej dojechał jeden podróżny. Mieszkańcy i turyści zdecydowanie zyskają na powrocie pociągów: do autobusu nie można było zabrać ani roweru, ani nart, a czas przejazdu – zwłaszcza w godzinach szczytu – był gorszy od kolejowego. Co więcej, sposób wytrasowania (następnym po Skoczowie przystankiem był Ustroń) wykluczał wykorzystanie komunikacji zastępczej w dojazdach do Goleszowa. Wszystko to pozwala mieć nadzieję, że po ponownym rozpoczęciu obsługi linii wiślańskiej pociągami frekwencja – szczególnie w letnim i zimowym sezonie turystycznym – znacząco się poprawi.
Przypomnijmy: umowę na modernizację linii 191 (wraz z fragmentami linii: 157, 190 i 694)
podpisano w październiku 2019 r. Prace
rozpoczęto w lutym 2020 r. Z powodu osuwisk oraz nieprzewidzianych kolizji z kablami telekomunikacyjnymi doszło do opóźnienia inwestycji: początkowo zakładany termin jej ukończenia to grudzień roku ubiegłego. Pociągi nie docierały więc w tę część Beskidu Śląskiego przez blisko trzy lata,
z krótką przerwą.
Kompleksowa modernizacja – ale...
Za prawie 460 mln zł (w tym 85% z funduszy Unii Europejskiej) wymieniono praktycznie całe
torowisko wraz z siecią trakcyjną, wybudowano nowy przystanek Ustroń Brzegi (w miejscu planowanego od lat 80. przystanku Ustroń Poniwiec), a na większości pozostałych zastąpiono niskie perony wysokimi. Przystanek Wisła Obłaziec przesunięto w nowe miejsce i nadano mu nazwę Wisła Jawornik. Znacznie skromniejszy zakres miały jednak prace na stacji końcowej, gdzie pozostawiono wąskie i niskie perony (wymieniając tylko ich nawierzchnię) oraz ręczne sterowanie rozjazdami. Nie skoordynowano też prac z zarządcami dworców - budynek na przystanku Ustroń Zdrój czy zabytkowa poczekalnia na stacji Ustroń Polana wiąż czekają na odnowienie.
Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wynosi teraz 80-120 km/h. Rozkładowy czas przejazdu przyspieszonych pociągów osobowych z Katowic do Wisły waha się od godziny i 34 do godziny i 56 minut. W przeciwną stronę jest niewiele dłuższy (do 2 godzin i 1 minuty). Do Wisły Uzdrowisko pociągiem PKP Intercity (do Głębiec składy przewoźnika nie docierają) dojedziemy ze stolicy województwa w godzinę i 21 lub w godzinę i 28 minut. PKP IC uruchamiają weekendowe pociągi z Warszawy i Olsztyna. Również KŚ wzbogacają w dni wolne od pracy swoją ofertę, oferując bezpośrednie kursy z Częstochowy i Gliwic.