Po trzech latach pociągi pasażerskie wrócą na odcinek linii 208 pomiędzy Laskowicami Pomorskimi a Wierzchucinem. Będzie to objazd dla pociągów Arrivy z powodu dwutygodniowego zamknięcia Magistrali Węglowej.
Od poniedziałku 17 kwietnia do 28 kwietnia PKP PLK zamknie odcinek linii kolejowej nr 201 (Magistrali Węglowej) pomiędzy Maksymilianowem a Wierzchucinem ze względu na odcinkową wymianę szyn (co ciekawe, prace te nie zostały ujęte w
sieciowym harmonogramie zamknięć z uwagi na charakter utrzymaniowo-naprawczy). Zamknięcia będą obowiązywać w godzinach 08:00 - 12:00 w dni robocze, co oznacza że w szczycie przewozowym utrzymana ma zostać przejezdność linii.
Pociągi na chwilę wrócą na nieobsługiwany fragment linii nr 208 w powiecie świeckim Tym odcinkiem kursują zamawiane przez urząd marszałkowski województwa pociągi Arrivy linii AR 431a, łączące Bydgoszcz z Tucholą i Chojnicami. Na zamkniętym odcinku linii nr 201 za dwie pary pociągów wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza. To jednak nie wszystko, bo przewoźnik w uzgodnieniu z organizatorem przewozów i PKP PLK , utrzymał połączenia wykorzystując trasę objazdową co pozwoliło ograniczyć niedogodności związane z przesiadkami i nadmiernie wydłużonym czasem przejazdu do minimum.
Trasowanie drogą okrężną nie jest niczym nowym zwłaszcza w ruchu międzywojewódzkim, jednak rzadko zdarza się aby udało się to zrobić w ruchu regionalnym z uwagi na dostępność infrastruktury. W tym przypadku pasażerowie na pierwszym etapie podróżować będą linią nr 131 do Laskowic Pom. z zatrzymaniem w Kotomierzu, a po dotarciu do stacji Laskowice Pom. i szybkiej zmianie kierunku ruchu pociąg wjedzie na odcinek linii 208 do Wierzchucina.
Rodzi to kilka interesujących konsekwencji. Po pierwsze, pociągi po zmianie czoła w Laskowicach Pomorskich po raz pierwszy od
cięcia połączeń w 2020 roku pojawią się na odcinku Laskowice Pomorskie - Wierzchucin na linii 208. To dobra okazja dla miłośników kolei do robienia zdjęć, tym bardziej że pociągi będą obsługiwane przez składy 628.4 lub SA133.
Test przed planowaną przez PLK modernizacją Magistrali Węglowej
To jednak nie wszystko. Pociągi bezpośrednie na trasie objazdowej przejadą między Maksymilianowem, a Wierzchucinem w czasie dłuższym (68 minut) niż obecnie (47 minut), ale wciąż krótszym niż komunikacja zastępcza (nawet 100 minut, w zależności od kursu). Pasażerowie mają więc do dyspozycji zarówno bezpośredni pociąg na trasie objazdowej, jak i komunikację zastępczą łączącą dotychczasowe przystanki. Ponieważ jedzie ona dłużej, niż pociąg, rodzi się problem skomunikowań - rozwiązano to rozszerzając ofertę także o pociągi Regio na które obowiązują wspólne oferty handlowe (z wyłączeniem taryf własnych Arrivy). Wszystkie warianty podróży można sprawdzić w
tabelach na stronie Arrivy.
Taka organizacja ruchu będzie bardzo ważnym testem przed planowaną na wiele lat modernizacją Magistrali Węglowej (
harmonogram tej modernizacji na odcinku Bydgoszcz - Trójmiasto jest wciąż przesuwany). Czas przejazdu trasą objazdową przez linię 208 można jeszcze poprawić pod warunkiem podniesienia prędkości drogowej ponad obecne 60 km/h. Niestety, ta perspektywa
znacząco oddaliła się kilka miesięcy temu. Obecnie trwają na niej jedynie
prace przy moście kolejowym w Grudziądzu.