PKP PLK właśnie podpisały umowę na zaprojektowanie oraz wykonanie rewitalizacji linii nr 360, na odcinku Kąkolewo – Gostyń. Prace za 125 milionów złotych wykona ZRK DOM, a inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu Kolej Plus.
Pociągi pasażerskie znów pojadą między Gostyniem a Kąkolewem. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej i realizację prac budowlanych na linii kolejowej wykorzystywanej obecnie w ruchu towarowym. Inwestycja z „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus” za blisko 125 mln zł zapewni dogodny dostęp do kolei pod koniec 2028 r. Pracę wykona ZRK DOM.
Podpisana umowa umożliwi przygotowanie dokumentacji projektowej, która określi szczegółowe rozwiązania, a następnie pozwoli na realizację prac budowlanych między Gostyniem a Kąkolewem.
– Podpisana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowa w formule „projektuj i buduj”, a więc na opracowanie dokumentacji jak i realizację prac budowlanych, zapewni możliwość sprawnej realizacji inwestycji. To kolejny ważny krok dla rozwoju kolei w regionie. Dzięki inwestycji mieszkańcy Gostynia i okolicznych miejscowości zyskają możliwość dogodnych przejazdów pociągiem na linii kolejowej, która obecnie wykorzystywana jest wyłącznie w przewozie towarów po torach – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Trasa do Gostynia nie jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim od 2011 roku. Na ponad 20 km odcinku przewidywane są roboty obejmujące m.in. nawierzchnię torową oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Planowane prace umożliwią przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h, a podróż między Gostyniem a Poznaniem, z wykorzystaniem stacji Leszno, szacowana jest na ok. 1h 50 min. Podróżni wygodnie wsiądą do pociągów z przystanków w Gostyniu (Gostyń i Gostyń Zachodni), Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Więcej o tym zadaniu
pisaliśmy tutaj.W Wielkopolsce „Program Kolej Plus” obejmuje także rewitalizację trzech linii kolejowych (
Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, ciąg komunikacyjny
Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec) i budowę nowej trasy kolejowej (K
onin – Turek), dla których to podpisane zostały już umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Szacunkowa wartość inwestycji w regionie o łącznej długości ponad 200 km wynosi ok. 2,2 mld zł.