W połowie grudnia do rozkładu jazdy wrócą bezpośrednie połączenia kolejowe z Nasielska do Sierpca. Prace infrastrukturalne kończą tam bowiem PKP Polskie Linie Kolejowe. W 2025 r. remont linii nr 27 ma być jednak kontynuowany.
Od wielu miesięcy na mazowieckim odcinku linii kolejowej nr 27 Nasielsk – Toruń Wschodni obowiązuje zmieniona organizacja ruchu. W związku z pracami infrastrukturalnymi w poszczególnych okresach zamykane były kolejne fragmenty trasy. Wpływało to na ruch pociągów Kolei Mazowieckich do Sierpca (zarówno z Nasielska, jak i z Płocka).
Pociągi pojadą szybciej
Jak zapewnia zarządca infrastruktury, niebawem zakończą się roboty wymuszające utrudnienia. – Na linii nr 27 na odcinku Nasielsk – Sierpc prowadzimy prace związane z naprawą toru, w tym m.in. wymieniamy szyny, podkłady, uzupełniamy podsypkę tłuczniową i regulujemy tor – mówi Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. 14 grudnia ma być ostatnim dniem prowadzenia inwestycji pomiędzy stacjami Raciąż i Sierpc.
Wcześniej, bo 20 października, robotnicy zeszli z pierwszego fragmentu Nasielsk – Płońsk. 9 listopada sfinalizowano natomiast prace na szlaku Płońsk – Raciąż. – Ze względu na charakter prac na jednotorowej linii na odcinku Raciąż – Sierpc od 21 października do 14 grudnia obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa. Pociągi wrócą na szlak od nowego rozkładu jazdy – zapowiada nasza rozmówczyni. Podstawowym efektem kończącej się inwestycji ma być przy tym istotne przyspieszenie ruchu: z Nasielska do Płońska oraz na części odcinka Płońsk – Raciąż dopuszczalna prędkość wzrośnie z 60 do 100 km/godz.
Prace finansowane ze środków własnych
– Ograniczenie prędkości będzie obowiązywało jedynie na przejazdach – zastrzega przedstawicielka PKP PLK. Wartość wszystkich prac realizowanych w roku 2024 wynosi ok. 108 mln zł netto. Środki te pochodzą z budżetu zarządcy infrastruktury.
Zbliżające się otwarcie ruchu nie oznacza zakończenia procesu poprawy stanu technicznego linii nr 27. – Prace będą kontynuowane w latach 2025 – 2026 – stwierdza bowiem Anna Znajewska-Pawluk. Na ten cel zarządca infrastruktury zabezpieczył kolejne 53 mln zł netto. Kwota ta ma pozwolić m.in. na montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przy czym obsługa stacji Płońsk i Raciąż ma zostać przeniesiona do Sierpca.
W perspektywie dwóch lat kolejne przyspieszenie
Docelowo prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma wynieść 120 km/godz. Przełoży się to na skrócenie czasu podróży z Nasielska do Sierpca o ok. 20 minut względem stanu sprzed początku robót. Korzystający z połączeń Kolei Mazowieckich mają zyskać też lepsze warunki oczekiwania na kursy. Nawierzchnie peronów i elementy małej architektury zostały bądź zostaną naprawione lub wymienione na stacjach i przystankach w Płońsku, Raciążu, Dalanówku, Baboszowie, Kaczorowie, Zawidzu, Zawidzu Kościelnym i Mieszakach. Remont obejmuje też 47 obiektów inżynieryjnych i ponad 70 przejazdów kolejowo-drogowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.