PKP Intercity nie planuje zmieniać trasy swoich pociągów z Warszawy do Wrocławia na terenie aglomeracji łódzkiej. Choć na Dworzec Kaliski powróciły więc kursy z Trójmiasta i Bydgoszczy do Krakowa i Katowic, lista kierunków, w których można się udać z tej stacji, nie zostanie rozszerzona. Przewoźnik tłumaczy, że kolej dalekobieżna musi funkcjonować z ograniczoną liczbą postojów.
Do grudnia 2022 r. PKP Intercity praktycznie nie wykorzystywało stacji Łódź Kaliska do obsługi połączeń regularnych. Niespełna dwa lata temu przewoźnik zmienił jednak trasy swoich pociągów jadących z kierunku Kutna przez Łódź do Krakowa i Katowic, po kilkuletniej przerwie ponownie wyznaczając im postój właśnie przy Dworcu Kaliskim. Choć nieco wydłużyło to czas przejazdu w relacjach przelotowych, np. z Gdańska do Częstochowy, spółka oceniła tę korektę pozytywnie, zwracając uwagę na znaczną poprawę dostępności połączeń.
PKP Intercity wykorzystuje łącznicę omijającą stację
Dawniej przez Łódź Kaliską kierowano także pociągi dalekobieżne z Warszawy do Wrocławia. Aktualnie kursy tej relacji omijają jednak stację, zjeżdżając z linii nr 25 na łącznicę nr 539 Łódź Kaliska Towarowa – Retkinia. W efekcie zatrzymują się co do zasady wyłącznie na Widzewie i Chojnach, a więc w lokalizacjach znacznie oddalonych od centrum Łodzi, do których dojazd z północnej i zachodniej części miasta jest skomplikowany i często długotrwały.
Dobre doświadczenia związane ze zmianą trasy pociągów jadących z północy na południe nie skłoniły jednak przewoźnika do ponownej obsługi Łodzi Kaliskiej przez kursy wjeżdżające do miasta od wschodu i kierowane dalej na zachód. – Nie planujemy istotnych zmian trasy albo zatrzymań pociągów Warszawa – Łódź – Wrocław – stwierdza bowiem Zespół Prasowy PKP Intercity. – Nasze pociągi są kursami dalekobieżnymi, których siatka zatrzymań z racji tej specyfiki jest ograniczona – argumentuje przewoźnik.
Należy przy tym zaznaczyć, że na stacji Łódź Kaliska niezbędna byłaby zmiana kierunku jazdy pociągu. Sumaryczny czas przejazdu w relacjach pośrednich, np. z Kalisza do Warszawy, uległby wydłużeniu o ok. kwadrans. Ogólnopolski przewoźnik stwierdza jednak, że już dziś przy aktualnej siatce postojów zainteresowanie jego połączeniami jest duże. – Frekwencję w pociągach jadących przez Łódź oceniamy dobrze – usłyszeliśmy.
Łódź czeka na tunel pod miastem
Zmianę aktualnego stanu rzeczy przyniesie więc najprawdopodobniej dopiero otwarcie tunelu średnicowego pod Łodzią, co ma nastąpić pod koniec 2026 r. – Wówczas planujemy skierowanie pociągów przez Łódź Kaliską i Łódź Fabryczną, a następnie Łódź-Widzew – zapowiadają służby prasowe PKP Intercity. Całkowity czas przejazdu przez Łódź ulegnie najprawdopodobniej pewnemu skróceniu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.