Od grudnia 2023 roku w pociągach BWE kursujących z Warszawy do Berlina niemal nie ma wagonów bezprzedziałowych. Biorąc pod uwagę liczbę czytelników, którzy piszą do redakcji „Rynku Kolejowego” w tej sprawy, nie do końca podoba się to pasażerom.
Z połową grudnia 2023 z niemal wszystkich składów pociągów BWE wyłączono wagony bezprzedziałowe. Zastąpiły je wagony z przedziałami. Problem polega na tym, że pasażerom nie pozostawiono wyboru w jakim typie pojazdu chcą podróżować za granicę. Jedynie w pojedynczych pociągach obsługujących relację z Warszawy do Berlina można liczyć na podróż w przestrzeni „lotniczej”.
PKP Intercity twierdzi, że brak jednoprzestrzennych wagonów wynika z otwarcia nowej relacji z Warszawy do Monachium, a właściwie wydłużenia o taką relację nocnego Chopina,
o którym pisaliśmy już naprawdę sporo. – Wagony bezprzedziałowe, które w poprzednim rocznym rozkładzie jazdy jeździły w pociągach BWE, obecnie obsługują parę pociągu 406/407 Chopin, kursującego do Monachium – potwierdził nam Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity, który nie wyjaśnił, dlaczego akurat w składach kursujących nocą na bardzo duże odległości zadysponowano wagony w których nie sposób wyłączyć światła i w których pasażerowie nie mogą liczyć na odrobinę intymności. Może być to jednak związane z niezwykle niską dostępnością wagonów pasażerskich, które spółka w ogóle może wysyłać za granicę.
Na szczęście dla pasażerów BWE pojawia się iskierka nadziei, która każe wierzyć w możliwość wyboru również miejsca w wagonie bezprzedziałowym.
– PKP Intercity rozpatruje możliwości ponownego włączenia wagonów bezprzedziałowych do pociągów BWE – napisał Cezary Nowak.