Podobnie jak w roku ubiegłym, w najbliższych 11 miesiącach na sieci kolejowej będzie można zobaczyć i podróżować pociągi prowadzonymi lokomotywami parowymi. Najwięcej takich przejazdów odbędzie w miesiącach letnich. Najczęściej parowozy pojadą po liniach kolejowych województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego.
WolTur i TurKol Jak już informowaliśmy na naszym portalu, w rejonie Wolsztyna, gdzie funkcjonuje parowozownia PKP Cargo, będą uruchamiane ogólnodostępne pociągi WolTur. Pojadą one po kliku trasach – z Wolsztyna do Międzychodu, Leszna, Rakoniewic i Zbąszynia. Kursują one przez cały rok – łącznie przez 100 dni 2016 r.
Więcej informacji na temat tej oferty można znaleźć
tutaj.
Na różnych trasach w zachodniej części kraju pojawią się pociągi specjalne pod marką TurKol. Zgodnie z opublikowanym rozkładem zapowiadanych jest kilkadziesiąt połączeń. Składy prowadzone lokomotywą parową, wyruszające z Poznania lub Wolsztyna mają dotrzeć m.in. do Bydgoszczy, Ciechocinka, Gdyni i na Hel, Kołobrzegu, Nowej Rudy, Szklarskiej Poręby, Torunia i Żagania. Zwykle po dojeździe do stacji docelowych, pociągi będą kursowały na krótszych odcinkach.
Więcej informacji znajduje się na
stronie przedsięwzięcia.
Na przełomie kwietnia i maja w Wolsztynie odbędzie się wielkie kolejowe święto. W trakcie Dni Ziemi Wolsztyńskiej zorganizowana zostanie 23. edycja Parady Parowozów.
Muzeum w JaworzynieRozkład jazdy pociągów prowadzonych zabytkowym składem opublikowało również Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej. Instytucja kultury posiadająca własny parowóz, podobnie jak w roku ubiegłym, będzie uruchamiać pociągi głównie w rejonie swojej siedziby. Skład muzeum dotrze do m.in. Dzierżoniowa, Głuszycy, Legnicy, Szklarskiej Poręby, Świdnicy i Wrocławia. Jednak jak informuje „Rynek Kolejowy” Katarzyna Szczerbińska-Tercjak, Dyrektor Muzeum, planowane są wyjazdy nie tylko po trasach Dolnego Śląsk. Historyczny skład dotrze nawet do Katowic i Wolsztyna. Połączenia turystyczne będą uruchamiane cały rok, jednak najwięcej z nich zaplanowano na miesiące letnie.
Dobrą wiadomością jest to, że Muzeum będzie dysponowało większą liczbą wagonów osobowych.
– Jesteśmy w trakcie remontu 3 wagonu pasażerskiego, aby z naszych połączeń mogła skorzystać większa liczba turystów – wyjaśnia Szczerbińska-Tercjak.
Planowane terminy kursowania pociągu muzeum można znaleźć
tutaj.
ChabówkaPrzejazdy pociągów prowadzonych parowozami odbędą się również z wykorzystaniem taboru zgromadzonego w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce. Michał Wyciślik z Biura Komunikacji PKP Cargo informuje "Rynek Kolejowy", że w tym roku w okresie wakacji przewoźnik uruchomi pociągi retro po linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Do obsługi połączeń zostanie skierowany możliwie najwięcej jednostek taboru, jaki został zgromadzony w Sekcji w Chabówce.
– Na dzisiaj dysponujemy trzema sprawnymi parowozami (Ty42-107, OKz32-2, TKt48-191), które z uwagi na planowe przeglądy i naprawy będą pracować wymiennie – informuje M. Wyciślik. – Mamy w planach naprawy planowe, tak więc będzie normalna rotacja taboru – zarówno wagonów jak i lokomotyw – dodaje.
Niezależnie od przejazdów wakacyjnych organizowanych przez PKP Cargo, na razie pewny jest jeszcze jeden, coroczny przejazd na trasie Chabówka – Nowy Sącz – Chabówka. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Łukasz Wideł, wiceprezes Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei, które jest organizatorem wydarzenia "Kolej na majówkę!", tradycyjnie odbędzie się ono w ostatnią niedzielę maja.
Stowarzyszenie dąży do dalszego uruchamiania połączeń z wykorzystaniem czynnego taboru zgromadzonego w Chabówce. Ma być to kontynuacja przedsięwzięcia realizowanego w 2015 roku.
– W związku z sukcesem ubiegłorocznej edycji przewidziana jest kontynuacja projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. Na dzień dzisiejszy przygotowujemy się do konkursu na organizację przejazdów, który zostanie wkrótce ogłoszony przez Województwo Małopolskie. Planujemy kontynuować cykl przejazdów po najpiękniejszych trasach kolejowych w Małopolsce, zarówno na tych, gdzie pociągi retro już się pojawiły w ubiegłym roku, jak i na kilku nowych odcinkach – wyjaśnia Wideł.
Parowozy stowarzyszeńCzynnymi normalnotorowymi lokomotywami parowymi dysponują również organizacje pozarządowe. Jednak z informacji uzyskanych w Klubie Sympatyków Kolei we Wrocławiu i w Towarzystwie Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice wynika, że przynajmniej na razie obie organizacje nie mają planów do wykorzystywania parowozów do przejazdów po sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe.