Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pociągi towarowe wrócą na gminną linię do Lubawy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pociągi towarowe wrócą na gminną linię do Lubawy?
fot. Kasper FiszerPociąg specjalny na stacji w Lubawie
Samorządowa linia nr 252 do Lubawy od sześciu lat nie jest wykorzystywana w regularnym ruchu towarowym. Wkrótce może się to jednak zmienić. Koncern Ikea przetestował bowiem możliwość powrotu do obsługi swojego zakładu pociągami.

W 2018 r. koncern Ikea zaprzestał obsługi swojego zakładu produkcyjnego w Lubawie koleją. Tłumaczył wówczas, że na rynku przestały być oferowane usługi, które wcześniej były kluczowe dla realizacji przewozów. Tym samym jedna z pierwszych linii kolejowych, jakie przejęły od PKP samorządy, przestała być regularnie eksploatowana.

Kontenery dojechały do portu

Miasto Lubawa pozostaje właścicielem krótkiej, 6-kilometrowej trasy oznaczonej numerem 252. Łączy ona miasto ze stacją Zajączkowo Lubawskie położoną na magistrali Warszawa – Trójmiasto. Od czasu wycofania się Ikei z nadawania ładunków koleją przez kilka lat na odcinek wjechał jedynie pasażerski pociąg nadzwyczajny zorganizowany przez Turkol.

Teraz pojawia się szansa na ponowne ożywienie linii. – W 2024 r. przeprowadziliśmy dwa testy, które potwierdziły możliwość przewozu kontenerów koleją z zakładu Ikea Industry w Lubawie do portu w Gdańsku – mówi bowiem Paulina Pietrzak z Biura Prasowego Ikea Industry w Polsce. Zaznacza, że jeszcze nie zapadły decyzje o wdrożeniu tego rozwiązania na stałe.

Ikea poszukuje rozwiązań dobrych dla środowiska

Nasza rozmówczyni podkreśla przy tym, że badanie możliwości szerszego wykorzystania przewozów kolejowych jest zgodne z celami zrównoważonego rozwoju Ikei. – Naszym celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych ze wszystkich środków transportu o 70% do 2030 r. w porównaniu do roku bazowego 2017 – deklaruje. W tę statystykę koncern nie wlicza dostaw tzw. ostatniej mili do klientów.

Przypomnijmy, że ruch pasażerski pomiędzy Lubawą a Zajączkowem Lubawskim ustał jeszcze w latach 90. XX w. Po przejęciu trasy przez gminę nigdy nie został przywrócony. Podjęto jednak inwestycje infrastrukturalne, dobudowując odgałęzienie do fabryki Ikei.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5