W I kwartale 2021 r. koleją przewieziono 56,7 mln ton ładunków. Najwięcej przetransportowano towarów z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny – 39,3%. W tej kategorii oraz w grupie towarów nieidentyfikowalnych nastąpił wzrost przewiezionej masy.
Z reguły pierwszy kwartał danego roku charakteryzuje się niższymi przewozami towarów w porównaniu do kolejnych kwartałów. W I kwartale 2021 r. w porównaniu do ostatniego kwartału 2020 r. spadki masy i pracy przewozowej wyniosły odpowiednio 7,3% i 10,4%. W porównaniu do I kwartału 2020 r. wzrost podstawowych parametrów wyniósł 4,4% wg masy i 2,9% wg pracy przewozowej.
Zestawiając dane z I kwartałem roku ubiegłego największy wzrost przewiezionej masy dotyczył grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny. Łączna masa przewieziona w tej grupie wyniosła 22,3 mln ton. W ramach tej grupy przewieziono o blisko 1,5 mln ton więcej (wzrost o 7,2%) oraz wykonano pracę przewozową na poziomie 2,9 mld tonokilometrów (o 1,4% więcej). W porównaniu do IV kwartału 2020 r. masa towarów z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny spadła o 4%, a praca przewozowa zmniejszyła się o 6,5%.
Porównując rok do roku, wzrost masy nastąpił również w grupie towary nieidentyfikowalne – wyniósł on niecałe 1,1 mln ton, co jest wynikiem aż o 25,8% lepszym niż w I kwartale 2020 r. Pod względem pracy przewozowej wzrost w tej grupie wyniósł 322 mln tonokilometrów i oznaczał wzrost o 24,2%. W grupie tej w I kwartale 2020 r. przewieziono 5,3 mln ton, zaś zrealizowana praca przewozowa wyniosła 1,7 mld tonokilometrów.
– Porównanie danych z I kwartału obecnego roku z I kwartałem 2020 r. wskazuje na ciągle rosnące zainteresowanie przewozami intermodalnymi. Większe zapotrzebowanie na transport takich towarów jak węgiel, produkty rafinacji ropy naftowej czy też rudy żelaza pokazuje zmniejszenie wpływu pandemii na sytuację gospodarczą – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - W przypadku kruszyw spadek przewozów w dużym stopniu związany był wolniejszym tempem prac ze względu na niekorzystną sytuację pogodową w I kwartale 2021 r. – dodaje Ignacy Góra.
Udziały wyniosły odpowiednio dla grup:
- węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny - 39,3% wg masy i 26,1% wg pracy przewozowej (wzrost o 1 punkt procentowy wg masy i 1,1 punkt procentowy wg pracy w stosunku do I kwartału 2020 r.)
- rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictw – 22,2% wg masy, 23% wg pracy przewozowej (spadek o 1,8 punktu procentowego wg masy i 0,2 punktu procentowego wg pracy w I kwartale 2020 r.)
- chemikaliów, produktów chemicznych to 4,9 % wg masy i 6,5% wg pracy przewozowej (spadek o 0,1 punktu procentowego wg masy i 0,4 punktu procentowego wg pracy przewozowej w porównaniu z I kwartałem 2020 r.) metale, wyroby metalowe gotowe to 4,2% wg masy oraz 3,7% wg pracy przewozowej (co oznacza spadek udziałów 0,2 punktu procentowego wg masy i 0,5 punktu procentowego wg pracy przewozowej porównując dane z analogicznym okresem roku ubiegłego).
Średnia odległość przewozu ładunku wyniosła blisko 226 km, co oznacza spadek o 3,1 km w porównaniu z I kwartałem 2020 r. Porównując z IV kwartałem 2020 r. średnia długość transportu tony ładunku spadła o blisko 8 km.
Szczegółowe informacje wraz z pełnym zakresem statystyk w zakresie grup dostępny jest na stronie Dane Kolejowe
w zakładce Grupy towarowe.