Po zakończeniu pracy przewozowej na rzecz PKP Intercity, SKPL Cargo ze swoimi autobusami szynowymi znalazło zatrudnienie na Dolnym Śląsku. Dwa pojazdy będą jeździły w ramach siatki połączeń Kolei Dolnośląskich.
Informację o wjeździe na dolnośląskie tory SKPL podał 5 lutego na swoim Facebooku. – 4 lutego 2020 to data, która zapisze się w naszej historii podwójnie nie tylko dlatego, że działamy już 18 lat. Wczoraj w Legnicy przekazaliśmy w użytkowanie Kolejom Dolnośląskim nasz SN82-002. Mamy nadzieję, że to początek owocnej współpracy z dolnośląskim przewoźnikiem – napisali. Rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich potwierdził, że 6 lutego pojazd rozpoczął regularne przewozy w ramach siatki połączeń KD.
– Pojazd SN82 002 dziś o godz. 12.22 wykona inauguracyjny, rozkładowy przejazd na trasie Legnica – Żary (i powrót). Pojazd SN83 trafi do nas w najbliższym czasie – powiedział Bartłomiej Rodak i wyjaśnia warunki współpracy z SKPL.
– Z SKPL Cargo zawarliśmy umowę dzierżawy dwóch spalinowych pojazdów: jednoczłonowego SN82 002 z 1983 r. oraz SN83 003 z 1982 r. Oba pojazdy będą przez KD wykorzystywane do przejazdów rozkładowych, stając się tym samym – na okres dzierżawy do 2023 r. – częścią floty Kolei Dolnośląskich – powiedział. Z nieoficjalnych informacji uzyskanych przez „Rynek Kolejowy” wynika, że SN83 dotrze do KD nieco później, ze względu na kolizję, w której uczestniczył.
Dzierżawione pojazdy przeznaczone będą do obsługi linii podsudeckiej i żagańskiej, a także w relacji Kąty Wrocławskie – Wrocław. – Od 15 marca między Kątami Wrocławskimi a Wrocławiem kursować będą aż 32 pary pociągów w dobie. To rezultat porozumienia zawartego między Gminą Kąty Wrocławskie a zarządem województwa, polegającego na sfinansowaniu przez gminę dziewięciu dodatkowych par połączeń – napisał Bartłomiej Rodak.
Konieczność posiłkowania się taborem spalinowym SKPL wynika z planowanych
na dolnośląskich autobusach szynowych napraw i modernizacji, a także z przeniesionego w czasie przetargu, który miał wyłonić dostawcę nowego taboru.
Ten ma być ogłoszony niebawem.Pojazdy serii SN82 i SN83 produkowane były w pierwszej połowie lat 80. przez Düwag w Düsseldorfie dla Kolei Holenderskich. Po zakończeniu ich eksploatacji w tym kraju, trafiły do różnych przewoźników w różnych państwach – m.in. do Polski, Rumunii, ale też na przykład do Argentyny. W Polsce obecnie wszystkie sprawne sztuki posiada SKPL, który
kupił je od górnośląskich wodociągów.