fot. Bolesław Wojtyniak, bazakolejowa.plStacja kolejowa w Rypinie
Pomiędzy Rypinem a Brodnicą kursuje tylko jedna para połączeń dalekobieżnych. Wyremontowana niedawno trasa jest więc wykorzystywana jedynie w stopniu marginalnym. Ma się to zmienić dzięki uruchomieniu połączeń regionalnych, ale na razie jest to zdaniem samorządu wojewódzkiego niemożliwe.
Ruch pociągów pasażerskich na linii nr 33 pomiędzy Sierpcem, Rypinem i Brodnicą został wznowiony w grudniu 2021 r. Z odcinka, który został wcześniej wyremontowany przez PLK, korzysta jednak tylko jedna para kursów uruchamianych przez PKP Intercity. Do Rypina pomimo przejezdności toru nadal nie docierają natomiast koleje regionalne.
Województwo: Chcieliśmy jeździć, ale jest to prawnie niemożliwe
Samorząd regionalny zapewnia, że chciał uruchomić kursy łączące Brodnicę z Rypinem. – Zgodnie z przepisami aby pociąg mógł kończyć bieg w danym punkcie, musi on być stacją – stwierdza jednak Wiktor Plesiński, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Tymczasem po wspomnianym remoncie dawna stacja w Rypinie funkcjonuje wyłącznie jako przystanek, tzn. nie ma tam żadnego czynnego toru dodatkowego umożliwiającego wyprzedzanie się pociągów, zmianę kierunku jazdy poprzez tzw. oblot czy krzyżowanie się kursów jadących w przeciwnych kierunkach. Przejezdny jest tylko jeden tor z peronem, przy którym przystaje TLK „Flisak” z Katowic do Gdyni.
Województwo rozważało ujęcie w przetargu na wieloletnią obsługę połączeń odcinka Brodnica – Rypin, ale ostatecznie obsługa trasy nie została zakontraktowana. Nasz rozmówca stwierdza, że zarządca infrastruktury zapowiadał przywrócenie Rypinowi rangi stacji poprzez wyremontowanie torów dodatkowych. – Mimo tego inwestycje nie zostały zrealizowane – podkreśla przedstawiciel UMWKP.
PLK: Wciąż planujemy rozbudowę układu torowego
PLK wskazują natomiast, że plany odbudowy rypińskiej stacji są wciąż aktualne. – Planujemy m.in. przebudowę dwóch peronów z wygodnymi dojściami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, modernizację torów i rozjazdów – zapowiada Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Na całym odcinku Sierpc – Brodnica mają zostać zaś wprowadzone nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, w tym blokady liniowe. Po zakończeniu prac w Rypinie możliwe ma się stać rozpoczynanie i kończenie biegu pociągów.
– Ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac projektowych i robót budowlanych planowane jest w sierpniu tego roku – usłyszeliśmy w PLK. Zadanie ma zostać zrealizowane do 2026 r. Oznacza to, że perspektywa włączenia Rypina w sieć połączeń regionalnych wciąż jest dość odległa.
A może wydłużyć bieg pociągów do Sierpca?
Alternatywą wobec kończenia biegu kursów z Brodnicy jest wydłużenie trasy do leżącego na terenie województwa mazowieckiego Sierpca. Choć o tym scenariuszu nie wspomniał UMWKP, jest on możliwy technicznie jeszcze przed odbudową stacji w Rypinie. Wówczas pociągi jedynie zatrzymywałyby się na tamtejszym przystanku tak samo jak TLK „Flisak” uruchamiany przez PKP Intercity.
Czy kursy relacji Brodnica – Sierpc dofinansowałby jednak mazowiecki marszałek? – – Nie prowadziliśmy dotychczas z UMWKP rozmów w sprawie połączeń kolejowych na linii nr 33 – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Zapewnia jednocześnie, że jeśli samorząd otrzyma taką propozycję, rozważy możliwość dofinansowania połączeń.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.