Oprócz aż piętnastu projektów zgłoszonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, jeden projekt do programu Kolej Plus złożyło województwo śląskie. Jednocześnie to jeden z najważniejszych projektów w programie, bo jego realizacja przywróci kolej do największego miasta pozbawionego transportu szynowego w Polsce. Również jeden projekt złożyło województwo opolskie.
Jak pisaliśmy wcześniej, województwo mazowieckie zgłosiło do PKP PLK
tylko te inwestycje, które były w załączniku nr 2 do Programu Kolej Plus. Może to wynikać z tego, że z zgodnie z zasadami programu w pierwszej kolejności dofinansowanie
zostanie udzielone propozycjom przedstawionym przez rząd w załączniku. Podobnie zrobiło województwo śląskie, tylko że w tym przypadku był to jeden projekt - „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”.
Powrót Kolei do Jastrzębia-Zdroju?
Jednocześnie wydaje się, że akurat ten projekt będzie miał kluczowe znaczenie dla programu, bo 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój to największe miasto bez kolei w Polsce. O propozycjach i wariantach przywrócenia kolei
pisaliśmy wielokrotnie w tym wątku.
Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Przemysław Żarski z urzędu marszałkowskiego, wniosek do programu został złożony w dwóch opcjach uzgodnionych wstępnie z PKP PLK:
1. Jastrzębie-Zdrój Centrum – do linii kolejowej Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, od Szerokiej nowym śladem wzdłuż osiedli żorskich do linii kolejowej nr 159 (włączenie na wysokości podg Ciepłownia), dalej od Żor starym śladem LK 159
2. Jastrzębie-Zdrój Centrum do starego śladu LK 159, Pawłowice, Żory i dalej starym śladem LK 159. Dopuszczono tu możliwość poprowadzenia od Żor nowym śladem i włączenie w linię kolejową nr 140 przed (do) stacji Orzesze Jaśkowice.
Województwo Śląskie jest też partnerem w projekcie pn.: „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych”. To jeden z piętnastu projektów zgłoszonych przez Metropolię GZM, które
opisaliśmy tutaj.
Opolskie też z jednym projektem
Również województwo opolskie złożyło do programu Kolej Plus jeden projekt, pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294 Racibórz-Racławice Śląskie”. Samorząd Województwa Opolskiego jest liderem projektu, którego koszt jest szacowany na aż 375 mln złotych. Partnerzy projektu to Powiat Głubczycki, Powiat Prudnicki, Powiat Raciborski, Gmina Baborów, Gmina Głogówek, Gmina Głubczyce, Gmina Kietrz, Gmina Pietrowice Wielkie oraz Gmina Racibórz.
Projekt obejmuje dwie linie kolejowe:
- nr 177 Racibórz-Głubczyce: odbudowa nawierzchni torowej, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, przystanków kolejowych, system sterowania ruchem kolejowym, długość 37,7 km, relacja: Racibórz, Racibórz Studzienna, Lekartów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Bernacice, Głubczyce.
- nr 294 na odcinku Głubczyce-Racławice Śląskie: odbudowa nawierzchni torowej, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, system sterowania ruchem kolejowym, remont przystanków osobowych; długość 15,354 km; relacja: Racławice Śląskie, Ściborzyce Małe, Żabczyce ,Głubczyce Las, Głubczyce.
- Rewitalizacja tych połączy miejscowości o wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Głubczyce to jedyna na terenie województwa opolskiego siedziba miasta powiatowego bez dostępu do linii kolejowej. Dzięki odbudowie linii kolejowej Głubczyce uzyskają również dogodne połączenie do Katowic i Opola, a także do Raciborza, Rybnika, Gliwic i Kędzierzyna Koźla - informuje Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy marszałka.