Rząd przygotowuje rozporządzenie, które umożliwi w Polsce budowę linii kolejowych dużych prędkości o prędkościach rzędu 250-350 km/h. To niezbędny krok do realizacji projektu CPK.
Rządowe Centrum Legislacji skierowało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Jak tłumaczy odpowiedzialny za projekt wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, nowelizacja wynika z planowanych inwestycji przez Centralny Port Komunikacyjny w zakresie budowy nowych linii kolejowych, w tym linii kolejowych dużych prędkości. CPK
podpisuje już umowy projektowe choćby dla linii Ygrek.
Linie planowane przez CPK mają być budowane w standardzie 250 km/h, z planem perspektywicznego podniesienia do 350 km/h. Jak czytamy w opisie projektu rozporządzenia, oprócz uwzględnienia prowadzenia ruchu z tymi prędkościami, konieczne jest uwzględnienie w polskim prawie interoperacyjności systemu kolei - co oznacza instalowanie na nowych liniach wyłącznie system ETCS poziomu 2, bez krajowych systemów sygnalizacji.
Kolejnym ważnym elementem projektu jest dopuszczenie stosowania systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 w konfiguracji bez sygnalizatorów przytorowych. Chodzi tu o tzw. ruchomy odstęp blokowy, czyli likwidację samoczynnej blokady liniowej i prowadzenie ruchu tylko pod kontrolą systemu ETCS p. 2 i GSM-R. Decyzja o tym czy ETCS poziomu 2 stosowany będzie równolegle z sygnalizacją przytorową, czy też przy jej braku, zależna jest od tego czy na danej linii kolejowej zakłada się także ruch pociągów niewyposażonych w ETCS. Na obecnym etapie Ministerstwo zakłada, że linie budowane przez CMK będą obsługiwane tylko przez nowe lub zmodernizowane pociągi, wyposażone w ETCS, więc urządzenia przytorowe nie będą potrzebne.
To drugi projekt nowelizacji tego samego rozporządzenia -
(równolegle) od sierpnia ubiegłego roku - trwa projektowanie zmian, które umożliwią m. in. prowadzenie pociągów z prędkością powyżej 130 km/h bez pomocnika maszynisty. Prace nad tymi zmianami wciąż się nie zakończyły.