Właśnie podpisano umowę na realizację drugiego zadania w ramach programu Kolej+ w województwie lubuskim. Pociągi pojadą z Poznania przez Międzychód do Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie dotrą w rejon strefy przemysłowej. Po wykonaniu dodatkowych inwestycji, w postaci budowy łącznic w Kostrzynie nad Odrą, możliwe będzie utworzenie nowej linii komunikacyjnej Poznań – Gorzów – Szczecin, choć jest to perspektywa kilku lat.
Dzięki podpisanej umowie między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Samorządem Województwa Lubuskiego możliwe będzie ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji, a
następnie realizację prac między Skwierzyną a Międzychodem (linia kolejowa nr 363). Szacunkowa wartość robót budowlanych, obejmujących m.in. ten ok. 30-km odcinek, wynosi ponad 300 mln zł – informuje spółka.
Ostatni projekt z Kolei Plus
Podpisana dziś umowa oznacza, że Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy z wszystkimi wnioskodawcami 35 projektów, którzy spełnili warunki naboru i zakwalifikowali się do dofinansowania w ramach rządowego programu Kolej + wypełnili i zawarli umowy z zarządcą infrastruktury.
– Realizacja Programu „Kolej Plus” umożliwia walkę z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez zwiększanie dostępu do kolei. Dzięki przebudowie linii między Skwierzyną a Międzychodem mieszkańcy wschodniej części województwa lubuskiego po latach znów zyskają dogodne przejazdy m.in. w stronę Gorzowa Wielkopolskiego. Nowe połączenia to impuls sprzyjający rozwojowi regionu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Przywrócenie kolejowych połączeń miedzy Międzychodem a Skwierzyną to kolejna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych, która zwiększy dostęp do kolei w województwie lubuskim. Wraz z rewitalizacją ciągu Międzychód – Szamotuły, także realizowaną w ramach programu „Kolej Plus”, utworzona zostanie alternatywna trasa, łącząca Gorzów Wielkopolski z Poznaniem, zapewnione będą więc nie tylko dogodne połączenia regionalne, ale także międzywojewódzkie – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Inwestycja zwiększy dostęp do kolei
Pociągi znów pojadą niewykorzystywanym od 1995 r. w ruchu pasażerskim odcinkiem Skwierzyna – Międzychód. Przebudowany tor wraz z nowoczesnymi urządzeniami sterowania pozwoli na przejazdy pociągów z prędkością do tylko 120 km/h. Przejazd między Międzychodem a Gorzowem Wielkopolskim szacowany jest na ok. 65 min. Prace obejmą także budowę ok. 6-km linii Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (w śladzie linii kolejowej nr 415).
Co istotne, lubuski projekt jest komplementarny z drugim zadaniem dotyczącym Międzychodu, autorstwa województwa wielkopolskiego. Dzięki temu stworzy się alternatywny ciąg z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego, choć docelowo powinniśmy myśleć o tej inwestycji jeszcze szerzej, a więc jako nowy, silny korytarz komunikacyjny łączący Szczecin z Poznaniem przez Gorzów Wielkopolski i Międzychód. Aby realizacja takich połączeń była możliwa, niezbędna jest budowa łącznic w Kostrzynie nad Odrą, pomiędzy linią nr 203 a popularną Odrzanką. Więcej o tym
pisaliśmy w tym miejscu.Remont stacji i przystanków
Dogodne podróże zapewnią odpowiednio przygotowane perony między Międzychodem a Skwierzyną w: Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej i Chełmsku. Prace obejmą także stacje i przystanki: Trzebiszewo, Brzozowiec Gorzowski, Deszczno i w Gorzowie Wielkopolskim ( Karnin, Zieleniec, Zamoście i Wieprzyce). Dostęp do kolei zwiększy budowa przystanków – Gorzów Wielkopolski Zakanale, Gorzów Wielkopolski Zachód i Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna. Perony, przystosowane także do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się, zostaną wyposażone m.in. w wiaty, ławki i czytelne informacje. Na antypoślizgowej nawierzchni będą udogodnienia dla osób niewidomych – ścieżki naprowadzające. Opis prac planowanych do wykonania
można znaleźć tutaj.
Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Remont linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” przewidywane jest w 2029 r.
W lubuskim jeszcze Lubsko
W województwie lubuskim program Kolej + obejmuje także rewitalizację linii między Lubskiem a Bieniowem (linia kolejowa Wrocław Muchobór – Gubinek, nr 275). Szacunkowa wartość robót na ok. 18 km odcinku wraz z budową mijanki w Letnicy na linii kolejowej nr 370 wynosi niemal 66 mln zł, a zakończenie wszystkich prac przewidywane jest obecnie w 2028 r. Więcej o
inwestycji tutaj