Partnerzy serwisu:
Pasażer

Kolej+ także z Międzychodu do Gorzowa Wielkopolskiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Kolej+ także z Międzychodu do Gorzowa Wielkopolskiego
fot. JR
Właśnie podpisano umowę na realizację drugiego zadania w ramach programu Kolej+ w województwie lubuskim. Pociągi pojadą z Poznania przez Międzychód do Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie dotrą w rejon strefy przemysłowej. Po wykonaniu dodatkowych inwestycji, w postaci budowy łącznic w Kostrzynie nad Odrą, możliwe będzie utworzenie nowej linii komunikacyjnej Poznań – Gorzów – Szczecin, choć jest to perspektywa kilku lat.

Dzięki podpisanej umowie między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Samorządem Województwa Lubuskiego możliwe będzie ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji, a następnie realizację prac między Skwierzyną a Międzychodem (linia kolejowa nr 363). Szacunkowa wartość robót budowlanych, obejmujących m.in. ten ok. 30-km odcinek, wynosi ponad 300 mln zł – informuje spółka.

Ostatni projekt z Kolei Plus

Podpisana dziś umowa oznacza, że Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy z wszystkimi wnioskodawcami 35 projektów, którzy spełnili warunki naboru i zakwalifikowali się do dofinansowania w ramach rządowego programu Kolej + wypełnili i zawarli umowy z zarządcą infrastruktury.

– Realizacja Programu „Kolej Plus” umożliwia walkę z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez zwiększanie dostępu do kolei. Dzięki przebudowie linii między Skwierzyną a Międzychodem mieszkańcy wschodniej części województwa lubuskiego po latach znów zyskają dogodne przejazdy m.in. w stronę Gorzowa Wielkopolskiego. Nowe połączenia to impuls sprzyjający rozwojowi regionu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

– Przywrócenie kolejowych połączeń miedzy Międzychodem a Skwierzyną to kolejna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych, która zwiększy dostęp do kolei w województwie lubuskim. Wraz z rewitalizacją ciągu Międzychód – Szamotuły, także realizowaną w ramach programu „Kolej Plus”, utworzona zostanie alternatywna trasa, łącząca Gorzów Wielkopolski z Poznaniem, zapewnione będą więc nie tylko dogodne połączenia regionalne, ale także międzywojewódzkie – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Inwestycja zwiększy dostęp do kolei

Pociągi znów pojadą niewykorzystywanym od 1995 r. w ruchu pasażerskim odcinkiem Skwierzyna – Międzychód. Przebudowany tor wraz z nowoczesnymi urządzeniami sterowania pozwoli na przejazdy pociągów z prędkością do tylko 120 km/h. Przejazd między Międzychodem a Gorzowem Wielkopolskim szacowany jest na ok. 65 min. Prace obejmą także budowę ok. 6-km linii Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (w śladzie linii kolejowej nr 415).

Co istotne, lubuski projekt jest komplementarny z drugim zadaniem dotyczącym Międzychodu, autorstwa województwa wielkopolskiego. Dzięki temu stworzy się alternatywny ciąg z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego, choć docelowo powinniśmy myśleć o tej inwestycji jeszcze szerzej, a więc jako nowy, silny korytarz komunikacyjny łączący Szczecin z Poznaniem przez Gorzów Wielkopolski i Międzychód. Aby realizacja takich połączeń była możliwa, niezbędna jest budowa łącznic w Kostrzynie nad Odrą, pomiędzy linią nr 203 a popularną Odrzanką. Więcej o tym pisaliśmy w tym miejscu.

Remont stacji i przystanków

Dogodne podróże zapewnią odpowiednio przygotowane perony między Międzychodem a Skwierzyną w: Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej i Chełmsku. Prace obejmą także stacje i przystanki: Trzebiszewo, Brzozowiec Gorzowski, Deszczno i w Gorzowie Wielkopolskim ( Karnin, Zieleniec, Zamoście i Wieprzyce). Dostęp do kolei zwiększy budowa przystanków – Gorzów Wielkopolski Zakanale, Gorzów Wielkopolski Zachód i Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna. Perony, przystosowane także do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się, zostaną wyposażone m.in. w wiaty, ławki i czytelne informacje. Na antypoślizgowej nawierzchni będą udogodnienia dla osób niewidomych – ścieżki naprowadzające. Opis prac planowanych do wykonania można znaleźć tutaj.

Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Remont linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” przewidywane jest w 2029 r.

W lubuskim jeszcze Lubsko

W województwie lubuskim program Kolej + obejmuje także rewitalizację linii między Lubskiem a Bieniowem (linia kolejowa Wrocław Muchobór – Gubinek, nr 275). Szacunkowa wartość robót na ok. 18 km odcinku wraz z budową mijanki w Letnicy na linii kolejowej nr 370 wynosi niemal 66 mln zł, a zakończenie wszystkich prac przewidywane jest obecnie w 2028 r. Więcej o inwestycji tutaj
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Infrastruktura

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

Infrastruktura

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 05 lutego 2024

PKP PLK chce zautomatyzować obchody torowe

Infrastruktura

PKP PLK chce zautomatyzować obchody torowe

Roman Czubiński 05 lutego 2024

Nowe perony w Radlinie na linii 281

Pasażer

Nowe perony w Radlinie na linii 281

inf. pras PKP PLK 05 lutego 2024

Zobacz również:

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Infrastruktura

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

Infrastruktura

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 05 lutego 2024

PKP PLK chce zautomatyzować obchody torowe

Infrastruktura

PKP PLK chce zautomatyzować obchody torowe

Roman Czubiński 05 lutego 2024

Nowe perony w Radlinie na linii 281

Pasażer

Nowe perony w Radlinie na linii 281

inf. pras PKP PLK 05 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5