Dzisiaj (14 marca) po 24 latach przerwy o godzinie 8.36 na dworzec Warszawa Główna wjechał pierwszy pociąg pasażerski.
Pierwszy pociąg, który pojawił się na odbudowanej stacji Warszawa Główna to ŁS „Fabrykant” Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Główna. Jak podkreśla PKP PLK, otwarcie stacji Warszawa Główna pozwoli na rozkładowe prowadzenie ruchu pociągów podczas przebudowy stacji Warszawa Zachodnia oraz prac na linii średnicowej.
W rozkładzie jazdy jest kilkanaście połączeń Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie do Łodzi Fabrycznej oraz Kolei Mazowieckich do Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna i Łowicza, Sochaczewa.
Jak informuje PLK, na stacji Warszawa Głowna są dwa nowe perony, na które dojdziemy od ul. Towarowej. Zamontowane jest oświetlenie oraz wiaty. Podróże z „nowej” stacji ułatwi czytelne oznakowanie oraz umieszczone w gablotach dodatkowe informacje i rozkłady jazdy. Obok peronów od strony ul. Towarowej przewidziano parking Kiss&Ride.
Odbudowa stacji
znacznie się opóźniła. Wykonawca - Trakcja - zbudował nowe tory, rozjazdy oraz sieć trakcyjną. Ruch pociągów będzie prowadzony z nowej nastawni. Zbudowano wiadukt kolejowy nad dalekobieżną linią średnicową.
Nie ma jeszcze m. in. kładki od strony zachodniej.
Kontrowersje budzi
bardzo ograniczona infrastruktura pasażerska na odbudowanej stacji w centrum Warszawy. Zdecydowano się m. in. na krótkie wiaty, nie ma też nawet tymczasowego dworca czy kasy biletowej. Do tego perony zostały odsunięte od ulicy Towarowej, by ułatwić manewry lokomotyw.
Więcej na ten temat piszemy tutaj.