Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że dąży do stałego zwiększania siatki przystanków kolejowych obsługiwanych przez finansowane z budżetu centralnego pociągi dalekobieżne. W związku z tym zachowane ma być kursowanie pociągów „Flisak” i „Chemik”, które są pierwszymi po wieloletniej przerwie połączeniami dalekobieżnymi w Płocku czy Sierpcu. W nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągów godziny ich kursowania nie ulegną większym zmianom.
W ciągu ostatnich dwóch lat oferta kolei na linii nr 33 łączącej Kutno z Płockiem i Brodnicą uległa znacznemu rozszerzeniu. W styczniu 2021 r. PKP Intercity uruchomiło pierwszy po przeszło dekadzie przerwy pociąg dalekobieżny do Płocka. Był to kursujący do dziś TLK „Chemik” z Katowic. Rok później w rozkładzie pojawił się zaś TLK „Flisak” z Katowic do Gdyni przez Kutno, Płock, Sierpc, Brodnicę i Grudziądz. Zaczął on kursować w połowie grudnia 2021 r.
Kolej dalekobieżna zostaje w Płocku na stałe
Pociąg ten jest aktualnie jedynym składem pasażerskim na części trasy zo Sierpca d Brodnicy – na tym odcinku linii nr 33 ruch regionalny nie jest prowadzony. Jest to także jedyne połączenie dalekobieżne w Grudziądzu. Osiągane wyniki przewozowe są na tyle dobre, że finansujące kursy Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na ich zachowanie w nowym rocznym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia.
W opublikowanym na łamach strony internetowej PKP Polskich Linii Kolejowych projekcie rozkładu znalazł się zarówno „Chemik”, jak i „Flisak”. Oba pociągi będą według założeń kursować w godzinach zbliżonych do tych obecnych. Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MI, zastrzega jednak, że w grafiku połączeń mogą zachodzić jeszcze zmiany, a jego ostateczna wersja ma zostać zaprezentowana 19 listopada. Priorytety to bezpośrednie połączenia i duża siatka postojów
Nasz rozmówca podkreśla, że uruchomienie kursów na nieobsługiwanym dotychczas przez kolej dalekobieżną odcinku wpisuje się w ogólną politykę poprawy dostępności do transportu publicznego prowadzoną przez resort. – Kładziemy duży nacisk na zapewnienie możliwie dużej liczby bezpośrednich połączeń, uwzględniając preferencje podróżnych i konieczność racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi – usłyszeliśmy. Na etapie prac nad budową rozkładu MI ma dążyć do wypracowania najlepszych rozwiązań możliwych do wdrożenia w warunkach prowadzonych modernizacji szeregu odcinków.
– W ostatnich latach liczba postojów handlowych obsługiwanych przez PKP IC na zlecenie ministra właściwego ds. transportu wzrosła o 44 proc. – wskazuje przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. Wylicza, że o ile w rozkładzie jazdy wchodzącym w życie w grudniu 2014 r. zaplanowano zatrzymania na 326 stacjach i przystankach, o tyle aktualnie do finansowanych z kasy resortu kursów można wsiąść w 468 punktach. Wśród nich są stacje na linii nr 33 takie jak Gostynin, Płock, Sierpc czy Rypin.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.