Niespełna 2 lata po rozpoczęciu pierwszych prac przy elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej spółka otworzyła linię dla pociągów pasażerskich. Inwestycja - podobnie jak wcześniej budowa samej linii - została zrealizowana zgodnie z terminem, czego nie można powiedzieć o pracach PKP PLK nad dalszym ciągiem tego połączenia.
Elektryfikacja PKM
wystartowała dokładnie 15 czerwca 2021 r., kiedy to pomiędzy Jasieniem a Brętowem wbity został pierwszy pal pod słupy trakcyjne. Inwestycja została
zrealizowana zgodnie z planem i 12 czerwca 2023 r. na linię PKM wyjechały pierwsze elektryczne pociągi Polregio.
– W ciągu niespełna dwóch lat, dzięki wykorzystaniu funduszy europejskich, zrealizowaliśmy cały projekt elektryfikacji linii kolejowej PKM – mówi Rafał Rychel, dyrektor Pionu Inwestycyjnego PKMspółki . – W ramach prac budowlanych zabitych zostało ponad 1100 fundamentów palowych, zamontowanych zostało 900 słupów trakcyjnych oraz 120 bramek trakcyjnych, pomiędzy którymi rozciągnęliśmy 40km lin nośnych i dwa razy tyle przewodów jezdnych. Co najważniejsze, całość prac zaplanowano w taki sposób aby nie ograniczać przepustowości naszej linii kolejowej, a wszystkie prace wymagające zemknięć obu torów jednocześnie wykonywane były w nocnych przerwach technologicznych – informuje.
– Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia zelektryfikowana, jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201 – przypomina Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie. Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP PLK do elektryfikacji linii 201 i w sierpniu 2017 r. podpisaliśmy porozumienie o współpracy, określające zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Pomorską Koleją Metropolitalną S.A. przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zdeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 roku – dodaje.
Spółka PKM po raz kolejny podkreśla, że zrealizowała swoją część inwestycji zgodnie z tymi ustaleniami oraz zgodnie z umową na dofinansowanie inwestycji przez UE. Tymczasem PKP PLK nie tylko
nie rozpoczęła jeszcze swojej części inwestycji, ale wręcz niedawno wpisała projekt
elektryfikacji oraz modernizacji linii 201 do Krajowego Programu Kolejowego z terminem realizacji 2030-2032!
Opóźnienia ze strony PKP PLK powodują, że w bieżącym roku na zelektryfikowanej linii PKM pociągi elektryczne pojawią się w ograniczonym zakresie. Od 12 czerwca 2023 r. jeździć będą tylko cztery takie składy - podkreśla PKM. Więcej na ten temat piszemy tutaj, natomiast odpowiedź PKP PLK
można znaleźć w tym miejscu.