Do tej pory zagraniczni przewoźnicy zgłosili w sumie zapotrzebowanie na uruchomienie 79 pociągów specjalnych kursujących w trakcie Euro 2012. Przyjadą nimi kibice z Ukrainy, Chorwacji i Szwecji, Danii i Holandii oraz Czech i Rosji, a także jedna reprezentacja piłkarska.
Ukraina.
Ukraina
Największej wymiany pasażerów PKP Intercity spodziewa się między Polską a Ukrainą. Obecnie między tymi krajami realizowane są cztery regularne połączenia (Kijów – Berlin – Kijów; Kijów – Warszawa Gdańska – Kijów; Przemyśl – Wrocław – Przemyśl oraz Przemyśl – Lwów – Przemyśl), w których oferowanych jest 2450 miejsc. W czasie Euro 2012, poza stałą ofertą 4 par pociągów, w komunikacji Polska – Ukraina kursować będzie 5 par pociągów dodatkowych.
- W tej chwili mamy 4 pociągi stałego kursowania między Polską a Ukrainą. Jeździmy przez dwa przejścia graniczne, a mianowicie Dorohusk i Medyka. Pula miejsc, to nieco poniżej 2,5 tys. miejsc. Dodatkowo na czas mistrzostw infrastruktura pozwala nam na uruchomienie 22 pociągów. Te pociągi będą jeździły na takiej zasadzie: w ramach komunikacji przesiadkowej w Chełmie, Jagodnie i Przemyślu oraz w obecnym systemie, czyli przy zmianie wózków. W tej chwili z kolejami ukraińskimi jest uzgodnionych ostatecznie dodatkowych 5 pociągów. Te uzgodnienia kolejnych pociągów są w trakcie. To się będzie zmieniało na bieżąco – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity podczas dzisiejszej konferencji poświęconej przygotowaniom przewoźnika do Euro 2012.
Strony, polska i ukraińska, uzgodniły kursowanie 3 pociągów dodatkowych na trasie Przemyśl - Lwów (po torze 1520 mm) w dniach 9, 13 i 17 czerwca oraz 3 pociągów relacji Lwów- Przemyśl (również po torze 1520 mm) w dniach 10, 14 i 18 czerwca. Pociągi te będą skomunikowane na stacji Przemyśl z pociągami kursującymi na linii Kraków – Przemyśl. Dodatkowo, 25 czerwca i 2 lipca kursować będą pociągi relacji Kijów – Warszawa Gdańska oraz Warszawa Gdańska – Kijów.
Czechy
W związku z tym, że mecze drużyny czeskiej odbywać się będą we Wrocławiu, to właśnie do tego miasta z Czech uruchomione będą dodatkowe składy. – Czesi swoimi pociągami przyjadą z kierunku Pragi i Brna. Planują uruchomienie 12 pociągów do Wrocławia. W zależności od potoków podróżnych będą dostosowywać wielkość swoich pociągów – powiedział prezes PKP Intercity. Dodał, że najprawdopodobniej PKP Intercity swoimi wagonami konferencyjnymi przywiezie reprezentację Czech do Wrocławia. Trwają uzgodnienia w tej sprawie.
Niemcy
W tej chwili PKP Intercity ma 4 pary połączeń z Berlinem, 1 połączenie Hamburg – Krajów i 6 czerwca uruchamiamy połączenie Trójmiasto – Berlin. – Tymi pociągami będziemy realizować przewozy kibiców z Niemiec. Mamy uzgodnienia z Deutsche Bahn, że te pociągi także będą wzmacniane do maksymalnych możliwości technicznych taborem DB i taborem PKP Intercity – wyjaśnił Janusz Malinowski.
Ponadto, prowadzone są prace nad uruchomieniem pociągów nadzwyczajnych z Niemiec na Ukrainę w tranzycie przez Polskę. Partnerem realizującym takie indywidualne zamówienia jest PKP Intercity.
Rosja
Z Rosji będzie najwięcej pociągów. – Przyjadą stamtąd 42 pociągi. Rosjanie planują, że na każdy mecz koleją przyjedzie 3,5 tys. kibiców. W tej chwili jest w zasadzie 1 połączenie do Moskwy. To jest ok. 240 miejsc, czyli oferta jest bardzo szczupła. W dniu każdego meczu zostanie uruchomionych 7 par pociągów - powiedział prezes PKP Intercity.
PKP Intercity planuje uruchomić 7 par dodatkowych pociągów: 3 pary połączeń bezpośrednich Moskwa – Warszawa, realizowanych 12 wagonami sypialnymi każdy oraz 4 pary pociągów – po 14 wagonów każdy - w relacji Moskwa – Terespol, gdzie kibice przesiądą się do pociągów relacji Terespol-Wrocław/Warszawa. W relacji powrotnej do Rosji przesiadanie się podróżnych odbywać się będzie na stacji Brześć.
W chwili obecnej trwają prace nad opracowaniem rozkładu jazdy tych pociągów. Zamówienia na realizację takich pociągów Spółka PKP Intercity przyjmować będzie praktycznie przez cały czas aż do zakończenia Euro, przy czym realizacja każdego takiego zamówienia uzależniona będzie od możliwości techniczno – eksploatacyjnych.