PKP PLK przyznają, że rewitalizacja fragmentu linii 207, na odcinku od Kwidzyna do Gardei potrwa jeszcze co najmniej pół roku. Pociągi z Grudziądza do Malborka mają wrócić w czerwcu 2023 roku, a więc 4,5 roku później, niż zakładano. Po zakończeniu prac odcinek ma być obsługiwany przez sześć par pociągów w dobie.
Linia kolejowa 207 między Malborkiem a Gardeją (granica województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego) miała zostać zrewitalizowana dzięki dofinansowaniu z pomorskiego RPO. Prace przy tej inwestycji
zaczęły się w październiku 2017 roku i pierwotnie miały się zakończyć jesienią 2019 roku (pociągi miały wrócić w grudniu 2018 roku). Później
termin ten był wielokrotnie przekładany i choć w końcu udało się
przywrócić ruch pociągów między Malborkiem a Kwidzynem, co nastąpiło w lipcu 2021 roku, to wciąż nieprzejezdny pozostał odcinek od Kwidzyna do Gardei.
Problematyczny nasyp
Ówcześnie PKP PLK deklarowały, że pociągi powrócą na ten fragment linii 207 do końca 2021 roku. Także tego terminu nie udało się dotrzymać, w czym duży udział miało podmycie torowiska w czerwcu 2020 roku, na długości około 150 metrów. Zarządca infrastruktury
ponad dwa lata czekał na możliwość odbudowy nasypu, co miało
nastąpić do końca bieżącego roku. Teraz, jak informuje nas Przemysław Zieliński z PKP PLK, zadanie to wreszcie udało się zrealizować – Zakończone zostały zasadnicze roboty przy odbudowie nasypu w Rozpędzinach – przekazał Zieliński.
Powrót pociągów 4,5 roku po terminie?
Czy oznacza to więc, że pociągi między Malborkiem a Grudziądzem (rewitalizacja obejmuje odcinek do Gardei leżącej na granicy obu województw, lecz pociągi regionalne będą kursować w relacji Malbork – Grudziądz) wrócą już niebawem?
– Deklarowany przez wykonawcę termin zakończenia prac, umożliwiający wznowienie ruchu pociągów, to czerwiec 2023 roku – napisał przedstawiciel PKP PLK.
Prace wykończeniowe i torowe
Przemysław Zieliński uzasadnił to koniecznością wykonania następujących prac:
– Aktualnie realizowane są m. in. prace wykończeniowe na peronie nr 1 i placu przydworcowym na stacji Gardeja oraz w miejscowej nastawni. W rejonie przystanku Dziwno prowadzona jest dobudowa nasypu oraz budowa konstrukcji peronu. Na stacji Sadlinki postępuje wymiana torów, realizowane są prace w nastawni. Do zakończenia zadania pozostały prace związane z dobudową nasypów oraz na obiektach inżynieryjnych, po których wykonawca przystąpi do realizacji zasadniczych prac torowych i przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych – napisał Zieliński.
Samorząd potwierdza otwarcie w czerwcu 2023 roku
Jednocześnie zapytaliśmy także pomorski urząd marszałkowski o to, kiedy, zgodnie z deklaracjami PKP PLK, na trasę będą mogły wyjechać pociągi regionalne, a także jaki będzie ich rozkład oraz relacja.
– Z informacji płynących z PKP PLK wynika, iż prace inwestycyjne na odcinku Kwidzyn – Gardeja potrwają jeszcze do czerwca 2023 roku – napisał nam Michał Piotrowski, rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego.
5 par pociągów regionalnych w dobie plus Flisak
W kwestii rozkładu rzecznik odesłał nas do Portalu Pasażera, gdzie możemy znaleźć informację o tym, że między Grudziądzem a Malborkiem zaplanowano pięć par połączeń w dobie, z czego jeden z pociągów w kierunku Malborka będzie wydłużony do Tczewa. Znacznie więcej pociągów do Malborka zaplanowano z Kwidzyna, którego mieszkańcy poza pięcioma parami kursów wydłużonych do Grudziądza będą mieli do dyspozycji jeszcze 7 pociągów zaczynających i kończących bieg w Kwidzynie.
Oba województwa, a więc kujawsko-pomorskie oraz pomorskie
nie planują wydłużenia relacji pociągów Grudziądz – Malbork w kierunku Torunia bądź Trójmiasta, poza jednym pociągiem z Grudziądza, który będzie dojeżdżał do Tczewa. Z drugiej strony jednak po zakończeniu inwestycji między Gardeją a Kwidzynem, na ten odcinek ma wreszcie wjechać pociąg TLK Flisak, który z powodu obecnego remontu kursuje co prawda przez Grudziądz, lecz stamtąd kieruje się do Laskowic Pomorskich i dalej w kierunku Tczewa i Trójmiasta.
Ostatni fragment linii do rewitalizacji
Linia 207 biegnie z Gardei do Grudziądza a dalej do Chełmży oraz Torunia. Znaczny odcinek tej trasy
w kujawsko-pomorskiem został już zrewitalizowany, a taki same plany PKP PLK ma wobec ostatniego niezmodernizowanego odcinka, łączącego Grudziądz z Gardeją. Aktualnie trwają
prace nad niezbędną dokumentacją projektową dla tego zadania (dofinansowaną z RPO województwa kujawsko-pomorskiego), a inwestycja w tym miejscu będzie możliwa po zabezpieczeniu niezbędnych środków w ramach nowej perspektywy unijnej.