Na zapowiadane uruchomienie przewozów dalekobieżnych na linii kolejowej nr 22 przyjdzie nam jeszcze poczekać. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada bowiem, że pojawią się one w rozkładzie jazdy nie wcześniej niż w grudniu 2024 r. Ma być to uzależnione m.in. od sytuacji budżetowej państwa.
Od kilku miesięcy pociągiem dalekobieżnym nie dojedziemy do Drzewicy i Przysuchy, miejscowości położonych wzdłuż linii kolejowej nr 22. Po zwiększeniu przepustowości modernizowanej linii nr 8 biegnącej z Warszawy do Radomia PKP Intercity zmieniło bowiem trasy swoich pociągów, kierując je przez Warkę z pominięciem wspomnianych już miast leżących we wschodniej części województwa łódzkiego i na południu administracyjnego regionu mazowieckiego. Spółka zapowiedziała wówczas, że wkrótce ponownie obejmie je siatką swoich połączeń, bo ma w planach uruchomienie pociągów z Lublina do Poznania i Szczecina przez Radom i Łódź.
Termin potencjalnego uruchomienia przewozów jest bardzo odległy
Pociągi tej relacji nie pojawią się jednak w rocznym rozkładzie jazdy 2021/2022, który ma wejść w życie 12 grudnia. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że zauważa potrzebę uruchomienia kursów z Lublina do Poznania i Szczecina po linii nr 22, ale inauguracja połączenia ma być uzależniona od dostępności taboru oraz od zakończenia prac w obrębie radomskiego węzła kolejowego obejmujących także linię nr 22. Ważnym czynnikiem ma być też limit dofinansowania pasażerskich połączeń międzywojewódzkich. – Jest on zaplanowany na dany rok w ustawie budżetowej – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu.
– Z tego względu pierwsze połączenia na tej linii mogą zostać uruchomione najwcześniej od rocznego rozkładu jazdy 2024/2025 – stwierdza nasz rozmówca. To istotna zmiana w narracji ministerstwa. W marcu tego roku informowało ono bowiem, że kursy mogłyby ruszyć po dostawach nowych jednostek Stadlera dla PKP IC, które są zaplanowane na rok 2022. Sam przewoźnik był jednak wówczas bardzo ostrożny w deklaracjach co do rozpoczęcia obsługi trasy. W przyszłości Flirty PKP IC, na razie jednostki ŁKA
Plan skierowania na trasę przez Radom i Drzewicę właśnie nowych Flirtów jest przy tym nadal aktualny. Rzecznik MI zwraca jednak uwagę, że mają one zasilać flotę PKP IC stopniowo począwszy od 2022 r. – Wprowadzenie ich do eksploatacji jest uzależnione m.in. od terminowości dostaw – zastrzega jednocześnie Szymon Huptyś.
12 grudnia na linii nr 22 pojawi się jednak jedno nowe połączenie. W soboty i niedziele jedną parę kursów relacji Łódź Fabryczna – Radom – Łódź Fabryczna uruchomi bowiem Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.