Czy są perspektywy na odtworzenie bezpośrednich połączeń pasażerskich z Radomia do Łodzi? Samorządy obu regionów nie wykluczają takiej możliwości, ale na razie nie zaczęły się jeszcze formalne uzgodnienia.
W drugiej połowie listopada informowaliśmy o
ogłoszeniu przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zamiaru zakontraktowania przewozów pasażerskich do roku 2030. Dokumenty, które zostały podjęte w związku z uchwałą poprzedniego Zarządu Województwa Łódzkiego, dotyczą nie tylko przewozów na liniach eksploatowanych w ruchu regionalnym obecnie, ale także na kilku trasach, na których ruch jest wstrzymany. Pociągi mogłyby więc wrócić na linie 131 (pomiędzy Poddębicami a Chorzewem-Siemkowicami i dalej na południe), 146 (z Chorzewa-Siemkowic w kierunku Częstochowy) i 22 (na odcinku z Tomaszowa Mazowieckiego do Radomia).
Najważniejszy jest kształt proponowanej oferty przewozowejW ogłoszeniach znajdują się jednak klauzule, które warunkują odtworzenie przewozów m.in. porozumieniami z regionami ościennymi. Województwo śląskie wskazywało, że nie ma na razie konkretnych planów uruchomienia pociągów na trasach do węzła Chorzew-Siemkowice. Podobne jest w tym zakresie stanowisko województwa mazowieckiego, które musiałoby wspólnie z samorządem regionu łódzkiego finansować połączenia do Radomia. Zgodnie z dokumentacją opublikowaną przez UMWŁ kursy te mogłyby zaczynać bieg w Łodzi.
– Na obecną chwilę nie było uzgodnień pomiędzy naszymi województwami w sprawie uruchomienia połączeń kolejowych z Radomia w kierunku Łodzi – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Nie wyklucza ona jednak zawarcia odpowiedniego porozumienia w tej sprawie. – W przypadku złożenia przez samorząd województwa łódzkiego propozycji uruchomienia wspólnych połączeń kolejowych na styku województw dokładnie przeanalizujemy taką propozycję ze szczególnym uwzględnieniem założeń oferty przewozowej – zapewnia.
KM w Łódzkiem obsługuje prawie pół miliona pockm rocznie Przypomina przy tym, że województwa realizują obecnie połączenia stykowe na kilku liniach. – W 2018 r. w ramach umowy o świadczenie usług publicznych zawartej z Kolejami Mazowieckimi założyliśmy wykonanie ponad 460 tysięcy pociągokilometrów na terenie województwa łódzkiego. Pociągi KM uruchamiane są z Warszawy do: Łowicza i Skierniewic, a także na linii nr 22 w relacji Radom – Drzewica oraz na linii nr 33 w relacji Sierpc – Płock – Kutno – wylicza.
Marta Milewska zwraca więc uwagę, że już dziś pociągi finansowane z budżetu samorządu Mazowsza wjeżdżają na teren województwa łódzkiego także linią nr 22. Przewozy zawieszone są bowiem na łódzkim odcinku pomiędzy Drzewicą a Tomaszowem Mazowieckim. Ich wznowienia nie zakłada mazowiecki plan transportowy.
Wymagana byłaby aktualizacja mazowieckiego planu transportowego – Obowiązujący Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa mazowieckiego umożliwia organizację publicznego transportu zbiorowego (kolejowego) na linii nr 22 na odcinku Radom – Przysucha – Drzewica. W przypadku decyzji związanej z uruchomieniem połączeń poza stację Drzewica konieczna będzie aktualizacja dokumentu – stwierdza nasza rozmówczyni. – Uruchomienie wspólnych (realizowanych na zlecenie organizatorów przewozów z województw mazowieckiego i łódzkiego) połączeń kolejowych z wykorzystaniem linii nr 22 Radom – Tomaszów Mazowiecki mogłoby nastąpić nie wcześniej niż w ramach rozkładu jazdy edycji 2019/2020 – zaznacza przedstawicielka regionu. Szybciej nie może ich zakontraktować także województwo łódzkie, bo od ogłoszenia zamiaru przeprowadzenia postępowania do jego rozpoczęcia musi minąć co najmniej rok.