PolRegio stanie się prawdopodobnie przewoźnikiem obsługującym tegoroczne dożynki w Spale. Duża impreza z udziałem prezydenta RP od lat jest okazją do uruchamiania pociągów specjalnych na nieczynnej na co dzień linii z Tomaszowa Mazowieckiego. Jeszcze w 2014 r. ruch prowadziły tam historyczne składy z lokomotywą parową ze skansenu w Chabówce.
W tym roku po raz pierwszy od trzech lat nie są realizowane rozkładowe kursy pociągów pasażerskich na linii nr 53 z Tomaszowa Mazowieckiego do Spały. W latach 2015 – 2016 regularne połączenia weekendowe w okresie letnim uruchamiały tam Przewozy Regionalne. Przewoźnik planował, że będą one funkcjonować także w te wakacje, ale w związku z nieotrzymaniem przez gminę Inowłódz dotacji na ich organizację z zamiaru tego ostatecznie zrezygnowano.
Na razie toczą się rozmowy z organizatoramiNa początku miesiąca Anna Piotrowska, rzecznik prasowy Oddziału Łódzkiego PR,
informowała nas, że spółka poszukuje innych możliwości finansowania połączeń i wprowadzi je do rozkładu, jeśli problem kosztów ich funkcjonowania zostanie rozwiązany. Jak wskazywano później w regionalnej prasie łódzkiej, m.in. w „Dzienniku Łódzkim”, pociągi miałyby być uruchomione w tym roku na jeden weekend września. Obsługiwałyby one bowiem odbywające się w znanym letnisku słynne dożynki.
– Jesteśmy w trakcie ustaleń przewozu osób do Spały na Dożynki Prezydenckie 2017 w dniach 16 i 17 września 2017 r. – potwierdziła w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Jolanta Pluta, specjalista z Oddziału Łódzkiego Przewozów Regionalnych. Przedstawicielka przewoźnika nie wskazała jednak jednoznacznie, czy decyzja o uruchomieniu przewozów jest już pewna. Nie przedstawiła też wstępnych założeń rozkładowych.
Jeszcze kilka lat temu atrakcją dożynek był parowózNależy się spodziewać, że jeśli PR będą obsługiwać masową imprezę, skierują na linię nr 53 swój
nowy spalinowy zespół trakcyjny Pesa Link – SA139-026 – który wszedł do eksploatacji kilka tygodni temu. Jest on bowiem znacznie pojemniejszy niż jednoczłonowe SA135, które dojeżdżały do Spały w ramach cotygodniowych przejazdów w latach ubiegłych. Warto jednak przypomnieć, że do roku 2014 w związku z dożynkami na trasie z Tomaszowa Mazowieckiego do Spały uruchamiano pociągi zestawione z wagonów historycznych ciągniętych lokomotywą parową.
I tak w roku 2012 przez dwa dni kursował tam parowóz Ol49-69 z parowozowni Wolsztyn, a w latach 2013 – 2014 – Ty42-107 z Chabówki (obie maszyny należą do PKP Cargo). Każdorazowo możliwość przejazdu zabytkowym pociągiem przyciągała bardzo wielu zainteresowanych, choć trzeba dodać, że wpływ na wysoką frekwencję miały też bez wątpienia duże ograniczenia w ruchu samochodów osobowych na równoległej drodze z Tomaszowa. Wcześniej pociągi specjalne z parowozami kursowały do Spały w latach 2000 – 2005 (rok później impreza straciła na kilka lat charakter ogólnopolski, a po odzyskaniu dawnej rangi nie od razu zdecydowano się na wskrzeszenie kolejowej tradycji).