fot. Kasper FiszerEN57 jako pociąg z Opoczna w Łodzi
Ostatnio wielokrotnie zdarzało się, że podróżujący pociągami z Łodzi do Opoczna docierali po torach jedynie do Tomaszowa Mazowieckiego. Tam konieczna była przesiadka z jednostki EN57 na autobus na gumowych kołach. Łódzki oddział Przewozów Regionalnych musiał bowiem dokonać przeglądu dwóch z trzech eksploatowanych przez siebie jednostek spalinowych.
Skierowanie przez Przewozy Regionalne jednego z zakupionych niedawno szynobusów Pesa Link (SA139) do Łodzi nie rozwiązało całkowicie problemu braku wystarczającej rezerwy pojazdów spalinowych. Na przełomie lutego i marca wielokrotnie zdarzało się bowiem, że na jedynej obsługiwanej przez PR Łódź trasie bez sieci trakcyjnej, a więc na linii nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem, kursowały autobusy komunikacji zastępczej. Wprowadzenie transportu drogowego w miejsce kolejowego nie wiązało się przy tym z robotami infrastrukturalnymi.
Dwa SA135 kursują od grudnia 2013 r.
– Pociągi na trasie Tomaszów Mazowiecki – Opoczno zastępowane były komunikacją autobusową – potwierdza Anna Piotrowska, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Przewozów Regionalnych. – Działo się tak z uwagi na konieczność dokonania przeglądów technicznych autobusów szynowych wynikającą z dokumentacji systemu utrzymania (DSU) – tłumaczy. Z ruchu wyłączone były starsze pojazdy serii SA135 (Pesa 214M), które zostały sprowadzone w 2013 r. i również należą do spółki Przewozy Regionalne.
Ogólnopolski przewoźnik przed pięcioma laty skierował do swojego łódzkiego oddziału dwa autobusy szynowe tego typu. Było to reakcją na duże problemy z eksploatacją kursujących wcześniej na trasie do Opoczna wagonów motorowych SN81 produkcji raciborskiego Kolzamu. Wielokrotnie zdarzały się bowiem długie okresy, w których konieczne było odwoływanie wszystkich pociągów zaplanowanych na dany dzień i zastąpienie ich autobusami. Trudności spotęgował wypadek, w wyniku którego do kasacji przeznaczony został egzemplarz nr 006.
Obecne problemy miały charakter przejściowy
Niewielkie pojazdy z bydgoskiej Pesy stały się na cztery lata jedynymi czynnymi jednostkami pasażerskimi przeznaczonymi do obsługi tras niezelektryfikowanych w PR Łódź. Oddział dysponował więc tylko dwiema sztukami taboru spalinowego, co musiało wystarczyć do obsługi dwóch obiegów. Z oczywistych przyczyn zdarzało się więc, że któreś kursy były albo odwoływane, albo skracane do Tomaszowa Mazowieckiego (nie docierały bezpośrednio do Łodzi), by jednym wagonem obsłużyć oba zadania. Pomiędzy Tomaszowem a Łodzią podróżni przewożeni byli natomiast jednostkami EN57.
Również na początku tego miesiąca w Tomaszowie następowała wymuszona przesiadka – z elektrycznego zespołu trakcyjnego na autobus. Jak zapewnia jednak przedstawicielka PR Łódź, problemy z obsługą trasy miały charakter przejściowy i już się zakończyły. – Po dokonaniu wymaganych przeglądów pojazdy SA135 (szynobusy) wróciły do obsługi pociągów na linii Łódź Kaliska – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Od 10 marca wszystkie połączenia obsługiwane są pojazdami kolejowymi – mówi nasza rozmówczyni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.