Już jutro, 3 marca pociągi przyjadą po uchodźców zgromadzonych przy granicy w bieszczadzkim Krościenku. PLK tymczasowo naprawia linię 108, którą pociągi od wielu lat nie jeździły. Przewoźnik SKPL po raz pierwszy w Polsce uruchomi sprowadzone z Holandii składy DM90. Gotowość obsługi linii wyraziło też Polregio.
O błyskawicznej inicjatywie PKP PLK
informowaliśmy w poniedziałek, 28 lutego. Spółka rozpoczęła wówczas naprawę odcinka linii nr 108, prowadzącego do granicy w Krościenku. To najbardziej na południe wysunięte przejście graniczne z Ukrainą zmaga się z problemami komunikacyjnymi; w związku z tym podjęto decyzję o doraźnej naprawie odcinka linii kolejowej nr 108 od Uherzec Mineralnych do nieczynnego od 2010 terminala kolejowego przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku.
Ministerstwo Infrastruktury potwierdza start pociągów z KrościenkaPlan uruchomienia pociągów już jutro oficjalnie potwierdziło “Rynkowi Kolejowemu” Ministerstwo Infrastruktury. – Linia kolejowa nr 108 z Krościenka do Uherców Mineralnych będzie mogła być ponownie wykorzystywana od najbliższego czwartku. Decyzja co do jej wykorzystania zostanie podjęta przez upoważnione podmioty – poinformował nas rzecznik Szymon Huptyś.
Jak podał, doraźna naprawa prowadzona jest w celu uzyskania prędkości na ostatnim odcinku tej linii rzędu 30 km/h; w ostatnich latach jeździły tu tylko drezyny rowerowe. – Nie wystarczy to do uruchomienia rozkładowych pociągów pasażerskich, ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury po stronie ukraińskiej – tłumaczy rzecznik. Pociągi zabiorą zatem pasażerów na specjalnych zasadach, z polskiej strony granicy.
To Sanok, a nie Zagórz, będzie docelową dla pociągów z Krościenka. Według informacji "RK", pierwszy pociąg z Krościenka wyjedzie o 13:48 i o 15:30 przyjedzie do Sanoka, gdzie będzie skomunikowany z pociągiem TLK do Krakowa.
Debiut DM90 na polskich torach!
Jak już informowaliśmy, gotowy do uruchomienia składów jest prywatny przewoźnik SKPL, mający bazę na samej linii nr 108, w Zagórzu. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", szykowana jest duża niespodzianka, bo założono wykorzystanie zakupionych od Kolei Holenderskich zestawów DM90.
Przewoźnik rozpoczął ich testy w lipcu ubiegłego roku, ale wciąż trwa proces dopuszczenia ich do ruchu w Polsce. Z tego względu składy pojadą w trybie przesyłki specjalnej.
Dziś gotowość do uruchomienia pociągów zestawionych z zespołów SA140 ogłosiło również Polregio. – Do wskazanej relacji Spółka dedykuje dwa nowoczesne dwuczłonowe autobusy szynowe typu SA140, posiadające 270 miejsc siedzących na pojazd, a także odpowiednią przestrzeń dla ewentualnego przewozu znacznej liczby osób stojących i większego bagażu – podał przewoźnik.