Od grudnia na linię nr 94 między Krakowem a Oświęcimiem przez powiat wadowicki mają wrócić pociągi. Trwają przygotowania do wznowienia przewozów, możliwe jest uruchomienie aż 19 par pociągów obsługiwanych przez Koleje Małopolskie.
Na dwutorowej linii kolejowej nr 94 między Krakowem i Oświęcimiem, przez Brzeźnicę i Spytkowice
trwają warte 250 mln złotych prace PKP PLK. - Obecnie przewoźnicy przygotowują się do uruchomienia nowego połączenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, łączącej Oświęcim, przez Skawinę, z Krakowem. Zasadnicza część modernizacji linii kolejowej 94, na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie, zakończyła się w połowie tego roku - informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.
Jak przypomina, otwarto już
nowe przystanki (Skawina Jagielnia, Kraków Opatkowice) i zmodernizowane obiekty (m.in. Skawina i Kraków Bonarka). - Prace budowlane na tym szlaku toczą się jeszcze tylko
przy modernizacji przystanku Kraków Swoszowice. To oddzielna inwestycja, realizowana wspólnie z Gminą Miejską Kraków - informuje. Pierwsi podróżni będą mogli ponownie skorzystać z przystanku w listopadzie.
Wielki powrót pociągów?Od 2015 roku jeżdżą tu tylko pociągi towarowe - z wyjątkiem
przyspieszonych pociągów do Energylandii w Zatorze. Jak
informuje portal wadowiceonline, zgodnie z projektem rozkładu jazdy przygotowanym przez Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, regularne pociągi pasażerskie wrócić mają od grudnia w wymiarze aż 19 par pociągów obsługiwanych przez Koleje Małopolskie w ramach trasy kolejowej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA4).
O tym, że UMWM chciałby włączyć linię kolejową nr 94 w system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej
pisaliśmy już dwa lata temu. Termin realizacji tych planów uzależniony był od harmonogramu inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Mając na uwadze dotychczasowe doświadczenia naszego województwa z uruchamianiem ruchu pasażerskiego pomiędzy Skawiną a Oświęcimiem, informuję, że przewozy pasażerskie zostaną wprowadzone tam wyłącznie w przypadku, gdy przepustowość infrastruktury umożliwi zapewnienie częstotliwości na trasie Oświęcim – Skawina – Kraków minimum co godzinę oraz poprowadzenie wszystkich pociągów w relacji bezpośredniej do Krakowa Głównego – zastrzegał wówczas Michał Drewnicki, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Będzie nowy przystanek przy EnergylandiiCzekamy na obecne stanowisko Urzędu Marszałkowskiego, ale według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", ostateczny kształt oferty przewozowej po modernizacji linii nr 94 przez Skawinę i Spytkowice nie został jeszcze zatwierdzony. Problemem jest finansowanie połączeń, które obecnie spoczywa w całości na urzędzie marszałkowskim województwa, bez wsparcia lokalnych samorządów.
Przy okazji portal wadowiceonline podaje, że powraca również temat nowego przystanku w Zatorze, przy parku rozrywki Energylandia. Nowy przystanek kolejowy ma ułatwić turystom dojazd do parku rozrywki koleją zamiast samochodem. Ma znaleźć się przy granicy Zatora i Przeciszowa, w sąsiedztwie przejazdu kolejowego na ulicy Granicznej. - W ramach tak
zwanego programu przystankowego w Małopolsce do 2025 roku powstanie osiem nowych przystanków kolejowych, a kolejnych siedemnaście zostało wpisanych na listę rezerwową. Jednym z tych ośmiu, które mają już zapewnione finansowanie, jest przystanek Zator Energylandia – poinformował portal Piotr Hamarnik.