Choć województwo kujawsko-pomorskie chciałoby obsługiwać pociągami leżący na styku z administracyjnym Mazowszem Rypin, nie ma konkretnych planów zamówienia kursów relacji Brodnica – Sierpc. Nie zakłada tego bowiem regionalny plan transportowy. W efekcie zamiar skierowania do miasta połączeń pasażerskich pozostanie niespełniony.
Choć od dwóch lat czynny jest wyremontowany odcinek linii kolejowej nr 33 pomiędzy Sierpcem a Brodnicą, samorząd województwa kujawsko-pomorskiego nadal nie zamawia pociągów regionalnych do leżącego na tej trasie Rypina. Mieszkańcy miasta mogą korzystać jedynie z pociągu TLK „Flisak” relacji Katowice – Gdynia Główna. Oferta jest więc nader skromna i nie pozwala na realizację codziennych dojazdów do szkoły czy pracy.
Mazowsze gotowe do rozmów
Jak informowaliśmy na naszych łamach w zeszłym miesiącu, kujawsko-pomorski marszałek deklaruje chęć finansowania pociągów relacji Brodnica – Rypin. Na razie w Rypinie nie odbudowano jednak układu stacyjnego, a dawny posterunek funkcjonuje tylko jako przystanek osobowy. W myśl przepisów PKP PLK niemożliwe jest zatem kończenie tam biegu pociągów. Choć zarządca infrastruktury planuje prace przywracające dawną rangę stacji, ich efekty mają być widoczne dopiero za ok. trzy lata.
Ewentualne kursy regionalne z Brodnicy musiałyby więc jedynie zatrzymywać się w Rypinie, skąd byłyby kierowane przynajmniej do leżącego już na terenie województwa mazowieckiego Sierpca. Tamtejszy samorząd deklaruje, że jest gotów rozważyć możliwość współorganizacji przewozów, co wiązałoby się także z ich dofinansowaniem na własnym odcinku. Takiej propozycji nie złożył jednak UMWKP.
Samorząd trzyma się zapisów planu transportowego
– Wpisana do naszego planu transportowego jest możliwość uruchamiania pociągów Brodnica – Rypin – mówi Wiktor Plesiński, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Tłumaczy on, że dokument uprawnia samorząd do finansowania połączeń w takiej właśnie relacji. Ich realizacja zgodnie ze stanowiskiem PLK pozostaje jednak niemożliwa ze względów regulaminowych.
– Obsługa dalszego odcinka w kierunku Sierpca jest traktowana jako jeden z wniosków do analizy w aktualizacji planu transportowego – wskazuje nasz rozmówca. Tym samym stwierdza, że nie ma obecnie jednoznacznych formalnych podstaw do dotowania przejazdów na terenie województwa kujawsko-pomorskiego pomiędzy stacją Rypin a granicą administracyjną regionów. Nie wskazuje też jasnej perspektywy przeprowadzenia wspomnianych analiz i kolejnej aktualizacji planu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.