16 września w Bremervörde świętowano światową premierę pierwszego na świecie pociągu napędzanego ogniwami wodorowymi. Pociąg Coradia iLint zbudowany przez zakład Alstom w Salzgitter w Niemczech jest wyposażony w ogniwa paliwowe, które przekształcają wodór i tlen w energię elektryczną, eliminując tym samym szkodliwe emisje związane ze spalaniem paliwa.
W niedzielę, 16 września, w Bremervörde Alstom, jeden z największych producentów infrastruktury kolejowej, świętował światową premierę nowego pociągu. W obecności wielu gości i przedstawicieli niemieckiej oraz zagranicznej prasy, na stację wjechał pierwszy na świecie pociąg napędzany ogniwami wodorowymi. Pociąg Coradia iLint zbudowany przez zakład Alstom w Salzgitter w Niemczech jest wyposażony w ogniwa paliwowe, które przekształcają wodór i tlen w energię elektryczną, eliminując tym samym szkodliwe emisje związane ze spalaniem paliwa. Zgodnie z ustalonym harmonogramem, 17 września, dwa takie pociągi zostały włączone do obsługi pasażerskiej w Dolnej Saksonii.
Na chwilę obecną szansę na podróż tym pierwszym na świecie bezemisyjnym pociągiem o niskim poziomie hałasu, osiągającym prędkość do 140 km/h, będą mieli pasażerowie sieci EVB Elbe-Weser. Dla LNVG pociągi Coradia iLint będą obsługiwały linię o długości prawie 100 km biegnącą przez Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude, zastępując tym samym istniejącą flotę pociągów spalinowych. Nowe pociągi będą tankowane na mobilnej stacji tankowania wodoru. Gazowy wodór będzie wpompowywany do pociągów ze stalowego kontenera o wysokości ponad 12 m znajdującego się obok torów na stacji Bremervörde. Na jednym tankowaniu pociągi mogą jeździć po sieci przez cały dzień, dzięki pełnej autonomii pokonując 1000 km. Zgodnie z harmonogramem stacjonarna stacja tankowania na terenie EVB zostanie uruchomiona w 2021 r., kiedy też Alstom dostarczy kolejne 14 pociągów Coradia iLint dla LNVG.
To rewolucja dla Alstom i dla przyszłości mobilności. Pierwszy na świecie pociąg o napędzie wodorowym rozpoczyna obsługę pasażerską i jest gotowy do seryjnej produkcji. Coradia iLint zwiastuje nową erę bezemisyjnego transportu kolejowego. To innowacyjne rozwiązanie, które jest wynikiem francusko-niemieckiej pracy zespołowej, stanowi przykład udanej współpracy transgranicznej. – To rewolucja dla Alstom i dla przyszłości mobilności. Pierwszy na świecie pociąg o napędzie wodorowym rozpoczyna obsługę pasażerską i jest gotowy do seryjnej produkcji. Coradia iLint zwiastuje nową erę bezemisyjnego transportu kolejowego. To innowacyjne rozwiązanie, które jest wynikiem francusko-niemieckiej pracy zespołowej, stanowi przykład udanej współpracy transgranicznej – mówi Henri Poupart-Lafarge, szef Alstomu.
Zdaniem Dyrektor Zarządzającej LNVG, Carmen Schwab, której urząd organizuje kolejowy transport pasażerski między Morzem Północnym a górami Harz, w związku z czym wypłaca spółkom kolejowym roczną kompensatę w wysokości ok. 300 mln euro, wprowadzenie technologii ogniw paliwowych jest również strategiczną decyzją. Postrzega ona LNVG jako krajowego pioniera. – Dzięki tym dwóm pociągom Coradia iLint oraz kolejnym 14 pociągom wodorowym, które będą eksploatowane od 2021 r., stajemy się pierwszym urzędem kolejowego transportu pasażerskiego, który zastępuje istniejące lokomotywy spalinowe pojazdami bezemisyjnymi, tym samym w większym stopniu przyczyniając się do osiągnięcia celów związanych z ochroną środowiska. Robimy to również dlatego, że okres eksploatacji około 120 składów spalinowych w naszej flocie pociągów dobiegnie końca w ciągu najbliższych 30 lat, co oznacza, że będzie trzeba dokonać ich wymiany. Doświadczenie zdobyte podczas realizacji tego projektu pomoże nam opracować zrównoważone i praktyczne rozwiązanie – wskazuje Carmen Schwab, dyrektor zarządzająca LNVG.
Przewożąc rocznie około 2 mln pasażerów w transporcie kolejowym i około 4 mln pasażerów w transporcie autobusowym, EVB figuruje wśród największych operatorów transportowych w trójkącie Elbe-Weser. To tradycyjne przedsiębiorstwo, którego historia sięga ponad 100 lat, i które zatrudnia około 550 pracowników, z niecierpliwością oczekuje „pociągu przyszłości”. – Wykorzystanie przez nas pierwszego na świecie pociągu zasilanego wodorem do obsługi pasażerskiej w sieci Elbe-Weser między Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude jest ważnym kamieniem milowym nie tylko dla regionu i dla nas, ale też dla pasażerów w transporcie kolejowym na całym świecie. Dla EVB oznacza to wkroczenie w świat bezemisyjnej mobilności – wskazuje Marcel Frank, dyrektor zarządzający EVB.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.